Auto's importeren loont

Auto's importeren voor eigen gebruik loont. In het bijzonder loont het om een jong gebruikte occasion uit Duitsland te importeren. De keuze is er enorm, je krijgt bij de juiste dealer Europese garantie, en bij sommige dealers sluiten ze speciaal voor Die Holländer een garantieverzekering af. Bij menig Duitse dealer gaat namelijk 10 tot 20 procent van alle auto's die ze verkopen naar een Käsekopf. Door Sacha Prins/Autoblog.nl.

Naast de uitgebreide keuze is er ook een aanzienlijk financieel voordeel, namelijk tussen de 15 en 25 procent afhankelijk van het type auto dat je zoekt. Hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel. Dat komt in het kort doordat de BPM afschrijving die de douane bij invoer hanteert hoger is dan de afschrijving die de Nederlandse autohandel op de auto's hanteert. En natuurlijk het Duitse BTW tarief dat vooralsnog 16 procent bedraagt tegen 19 procent in Nederland.

Knarsentandend

Als nadeel worden vaak de eventuele garantiewerkzaamheden genoemd, die door een Nederlandse vestiging van de dealer met tegenzin en knarsentandend zouden worden uitgevoerd. Als ze al uitgevoerd zouden worden. Dat is te kort door de bocht, want garagehouders zijn doorgaans erg blij met nieuwe klanten voor de werkplaats. Ze zullen alleen wel wat minder (lees: niet) toeschietelijk zijn als het om coulance gaat, denk daarbij aan een gratis leenauto of problemen net na de garantie.

Europa

Het echte nadeel ondervind je al bij aanschaf van je begeerde occasion, namelijk de inruil van je eigen auto bij de Duitse dealer. Opeens wordt duidelijk dat één Europa best belangrijk is, alleen niet altijd voor de burger. Want de beoogde vrijhandel van goederen en diensten met betrekking tot auto's wordt erg belemmerd door onze verguisde BPM regeling.

Krijg je bij een Nederlandse dealer al veel te weinig terug voor je mooie inruilauto, in Duitsland krijg je er nog veel minder voor omdat het 'restbedrag BPM' de Duitsers niet zo veel zegt. Het enige wat rest is je auto zelf proberen te verkopen via een occasionsite.

Nu zal je wellicht denken "Daar heb je weer zo'n Autoblogger die gaat zeuren over het onrecht van de BPM", maar dat valt wel mee. Want hoe erg ik de BPM ook verafschuw, op zichzelf is het niet een oneerlijke regeling. Het wordt pas oneerlijk als de belastingdienst vermomd als douane het te-goeder-trouw-gebruik van een buitenlandse auto ondermijnt met exorbitante naheffingen, hetgeen huur en lease via het buitenland weer belemmert wat volgens Europa niet mag.

Exporteren

Daarnaast wordt de handelsbalans van gebruikte auto's van/naar Europa volledig scheef getrokken omdat het wel loont om auto's te importeren, maar het niet loont om ze te exporteren. Ik heb een autohandelaar wel eens horen verzuchten dat het wel lekker op zou ruimen in Nederland als het makkelijker zou worden om auto's vanuit Nederland te exporteren.

De BPM regeling pas weliswaar in het soevereine belastingbeleid van een land binnen de EU, maar is dus in de praktijk wel een hele onhandige regeling.

Verkiezingen

In een poging om aan de Europese regels te voldoen en voornoemde handelaar tegemoet te komen heeft het ministerie van financiën op de valreep voor de verkiezingen, begeleid door de Bovag, nog een wetsvoorstel ingediend om dit op te lossen. Dit wetsvoorstel voorziet in BPM teruggave van de rest BPM op een auto bij export.

Daarmee zou de BPM regeling een stuk minder onhandig worden, ware het niet dat deze reparatie-wetgeving alleen maar zal gaan gelden voor auto's die na de datum van in werking treden van deze wet in Nederland zijn toegelaten om zo de begroting van al gealloceerde BPM inkomsten niet in de war te sturen.

Met een beetje geluk profiteert de autohandel over een paar jaar al van het genot van vrijhandel in Europa, wat al sinds 1992 mogelijk had moeten zijn.

Tip de redactie