In de afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen op dieselgebied enorm hard gegaan. Het vermogen en het koppel schieten omhoog zoals zekere lichaamsdelen bij de gemiddelde puber tijdens het openslaan van een mannenblad. Zelfs 2.0 liter diesels pompen er al 150 pk of meer uit en dit soort diesels zijn verkrijgbaar in hele gewone middenklassers. Een merk als Skoda bracht de sportieve Fabia RS zelfs louter met een dieselmotor op de markt. Door Wouter Karssen/Autoblog.nl.

Voor de verkoopkrakers in het automobiele segment lijkt diesel een hele logische keuze. Immers vaak zijn het werkpaarden die zakelijk worden gereden en waar op jaarbasis veel kilometers mee worden afgelegd. De prijs per kilometer is voor hoge jaarkilometrages gunstiger en dus legt de baas op dat er een diesel moet worden uitgezocht.

Topdiesels

Tot zover kan ik het nog wel volgen. Zelfs de 3.0 liter diesels in het segment van BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes E-klasse zijn wat mij betreft een welkome aanvulling. De echte topdiesels waren tot voor kort de V8 (en V10) exemplaren van dezelfde merken die allemaal een dikke 300 pk ter beschikking hebben. Voor de volledigheid moet ook de 3.0 twinturbo diesel x35d van BMW worden genoemd die met 286 pk ook een aardig potje meeblaast.

Recent is daar de koning der diesels bijgekomen, Audi lanceert als eerste een 6.0 V12 TDI met 500 pk en 1000 nm voor de Q7. Een fantastische prestatie op technologiegebied, maar waarom zou je in die klasse nog een diesel willen rijden. Is een TDI in die klasse nog zuinig te noemen? Zuiniger dan een vergelijkbare benzine motor dat wel. Ook de actieradius is daardoor beter en over de tussensprint maak ik me weinig zorgen.

Kippenvel

Wanneer is de laatste keer dat je als autoliefhebber je nek verrekte om te zien welke exoot je aan hoorde komen? Dat zal niet voor een diesel zijn geweest, maar wellicht wel een Ferrari, Lamborghini, Audi RS4 of een M-model van BMW. Iedereen die wel eens op een circuit aanwezig is geweest voor een Formule 1 of andere race weet wat ik bedoel. Zelfs bij auto-haters zorgt het geluid van een aanstormende F1-bolide voor kippenvel op de armen.

Dan maar wat vaker tanken. De brandstofkosten lijken een argument, maar eigenlijk vormen de heftige afschrijvingskosten in het topsegment het leeuwendeel van de autokosten.

Playmate

De topdiesels zijn net als getrouwd zijn met een playmate die ook nog kookt, wast, strijkt en lief is voor de kinderen. Stiekem denk je toch nog terug aan dat ene buurmeisje met die sproetjes op haar neus en haar geweldige gevoel voor humor. Rationeel gezien heb je het nu beter voor elkaar, maar het hart wil eigenlijk wat anders.