Vliegvakanties zijn populairder dan ooit en door de lage dollar is de VS steeds geliefder als bestemming. De Nederlandse KLM was in 1946 de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die een tweewekelijkse lijndienst op New York mocht openen. Door Anno.

De oceaan overvliegen was vóór de Tweede Wereldoorlog nogal oncomfortabel: aan boord heerste een oorverdovend lawaai en hevige turbulentie. Ook kon het verstikkend heet of ijskoud worden.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden drukcabines en straalmotoren ontwikkeld, die deze ongemakken verminderden.

Veiligheid

Met zo’n vliegtuig vlogen koningin Juliana en prins Bernhard in 1952 naar de VS. Voor vertrek stelde prins Bernhard de Nederlanders gerust die zich zorgen maakten over de veiligheid van het koninklijk paar.

Hij voelde zich in het vliegtuig net zo veilig als in de auto van Soestdijk naar het vliegveld. Juliana voegde daaraan toe dat ze ook rustig haar kinderen met het vliegtuig zou laten reizen.

Dat was goede reclame voor de reguliere lijnvlucht op New York van de KLM. Maar de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen waren niet blij met de buitenlandse concurrentie. Zij probeerden de nieuwkomer van de luchthaven weg te pesten: zo zaagde een luchthavenmedewerker doodleuk een radioantenne van een KLM-vliegtuig af.

Tourist Class

De reizigersaantallen stegen echter gestaag, onder andere doordat de KLM in 1952 de Tourist Class instelde, in 1958 gevolgd door de Economy Class. Het accent verschoof dus van luxe naar massatoerisme.

In 1978 registreerde Schiphol haar honderdmiljoenste passagier: de Haagse A. van Goch. Hij en zijn familie kregen een videorecorder cadeau en ze werden getrakteerd op een diner in het luchthavenrestaurant.

De column Anno NU geeft wekelijks een stukje geschiedenis bij het nieuws. Reageren? Ga naar www.anno.nl.