Ja, de uitspraak is generaliserend en het onderwerp is uitgekauwd, maar zelfs het andere geslacht is het opvallend vaak met mij eens: vrouwen kunnen niet rijden. Door Vincent van Twillert.

Mijn vriendin zei laatst tegen me dat het bijna altijd vrouwen zijn waar ze zich aan ergert in het verkeer. Toevallig, zo riep ik, ik heb precies hetzelfde. De irritaties zijn eindeloos; geen richting aangeven, te langzaam rijden, niet kijken bij het wisselen van baan, besluiteloosheid bij de rotonde, etcetera.

Genetisch bepaald

De oorzaak van het slechte rijgedrag is over het algemeen bekend. Het is namelijk genetisch bepaald, sinds het begin van de mensheid hebben man en vrouw zich zeer verschillend ontwikkeld.

Vrouwen kijken meer in de breedte omdat ze vroeger vlakbij het nest bleven en verzamelden, mannen kijken daarentegen meer in de verte en waren vaak op jacht of op de uitkijk. Dit gedrag zou de basis zijn voor ons hedendaagse functioneren.

Cijfers

Ik vroeg me daarom af of er cijfers waren over het percentage vrouwen dat betrokken is bij een ongeluk. Het kan haast niet anders dan dat dit percentage een stuk hoger ligt dan bij mannen, zo dacht ik. Maar nee, vrouwen van 33 behoren tot de meest veilige automobilisten en veroorzaken in het verkeer veel minder schade dan mannen.

Hierdoor betaalt onze vrouwelijke medemens gemiddeld zelfs 15 procent minder premie voor hun autoverzekering. Dat is verdomme toch ongelofelijk?

Belazerd

Ik voel me echt belazerd als ik zoiets lees. Worden we collectief gebrainwashed? Hoe kan het nou dat iedereen vindt dat vrouwen slecht rijden, inclusief de vrouwen zelf, maar het is niet zo? Is het soms een verkapte vorm van aandacht vragen? Daar zijn de dames over het algemeen wel goed in.

Of zou het komen doordat vrouwen alleen maar binnen de bebouwde kom boodschappen doen en de kinderen ophalen? Dat zijn relatief makkelijke ritjes en kunnen worden aangeleerd.

Tanken

Voor de grotere en moeilijkere afstanden worden de mannen ingeschakeld. Er zijn zelfs vrouwen die werkelijk nog nooit een keer zelf hebben getankt. Sterker nog, geen idee hebben hoe tanken werkt.

Zodra het metertje richting het rode gebied kruipt, mag manlief na het buitenzetten van het vuil ook nog even met de auto langs het tankstation.

Oorzaak

Filosoferend over dit opmerkelijke geheel kwam ik tot de meest logische oorzaak voor het lage aantal schadegevallen door vrouwen. Het komt door ons mannen. Mannen kunnen zo goed autorijden dat ze ongelukken met vrouwen weten te voorkomen.

Van al die afgewende ongelukken door toedoen van mannen hoor je echter niks, en dat is jammer.