De SUV Coupé

Er is een nieuwe trend: SUV Coupé's. Deze modellen hebben totaal geen toegevoegde waarde maar op de één of andere manier voel ik me er sterk door aangetrokken. Door Vincent van Twillert.

Bij het woord "SUV Coupé" krijg ik enigzins het nutteloze gevoel dat ik ook heb bij die plastic MPV's zoals de VW CrossGolf of de Renault Scénic Conquest. Men neme: extra plastic rond de wielen, extra plastic rond de bumpers, extra dakrails en we zetten de boel een paar centimeter hoger. Klaar!

Deze afzichtelijke modellen staan tevens bekend als boswachtersauto's en zijn momenteel sterk in opmars. Er is geen autofabrikant die deze trend wil missen, zie bijvoorbeeld de onlangs geintroduceerde Seat Altea Freetrack. Brrrrr. Net als SUV's zien ze eruit alsof ze geschikt zijn voor het zwaardere werk, maar dit is over het algemeen niet veel meer dan cosmetische schijn.

Potentiële terreinauto

Terug naar de SUV Coupé, want ook dat is cosmetische schijn, maar dan andersom. Het is namelijk een potentiële terreinauto die zich wil voordoen als sportieve coupé. Een gewone "SUV" (de naam zegt het al: Sports Utility Vehicle) heeft al een enigszins sportief uiterlijk, maar we gaan een stapje verder. Zo zagen we reeds in 2004 de Range Stormer voorbij komen, een Range Rover met twee vleugeldeuren.

Vier jaar later is dat concept wat verder uitgedacht en daarom liet het Britse Land Rover ons een paar maanden terug de LRX Concept zien. Het automerk noemt het zelf een "cross-coupé" en "designed to appeal to new customers in the luxury and executive sector – those who want many of the benefits of a 4x4 and the visual presence of a larger vehicle, but in a more compact package."

Voetballers

Beter kan ik het niet verwoorden. Denk aan alle voetballers die een SUV rijden, de meeste stoelen en deuren in zo'n auto blijven onbenut. Een Range Rover Coupe is dus superefficiënt, waarom zou je immers nog twee extra deuren meesjouwen?

De recent onthulde BMW X6 is wellicht ook een beetje onder de noemer "SUV Coupé" te scharen. De auto heeft echter wel twee achterdeuren en ziet er daardoor iets minder aantrekkelijk uit.

Enfin, de autoindustrie heeft weer een nieuwe niche die ze kapot kunnen maken. Ik wacht met spanning op de eerste SUV cabrio, alhoewel ze bij de lokale chop shop geen probleem zullen hebben om het dak van je Hummer te halen. What's next?

Tip de redactie