In Londen geldt vanaf 4 februari een no-go-area voor zware vrachtauto's die niet aan de Euro-III norm voldoen. Vanaf juni zullen ook autobussen en kleinere vrachtauto's aan deze Euro-III norm moeten voldoen. De boetes voor overtreding van deze nieuwe richtlijn zijn niet mals: 270 tot 600 euro per overtreding. Door Sacha Prins.

Wat je ook van deze ontwikkeling vindt, we kunnen het er over eens zijn dat het geen halve maatregel is. Het is overduidelijk de bedoeling dat de voertuigen die onder deze nieuwe regel vallen niet welkom zijn, en dat het geen geldklopperij van de overheid is.

Londen, met burgemeester Ken Livingstone aan het roer, heeft inmiddels een aardige reputatie opgebouwd voor wat betreft het ontmoedigen van autogebruik in de stad, maar Londen is geen uizondering.

Milieuzone's

In Duitsland hebben een aantal steden per 1 januari 2008 zogenaamde milieuzone's ingesteld, en de komende jaren worden dat er volgens de planning alleen maar meer. Moesten we in de winter bij de oosterburen al rekening houden met de 'verplichte' winterbanden, vanaf nu moeten we voor de stedentripjes ook rekening houden met de milieusticker of wel de Feinstaubplakette.

Indien je auto voldoet aan bepaalde emissienormen kun je een sticker kopen die je toegang geeft tot daartoe aangewezen zone's in Duitse steden.

Oostenrijk

Het meest rigoureus lijkt Oostenrijk, die op momenten dat de luchtkwaliteit te wensen over laat een snelheidsovertreding meent te moeten escaleren naar milieudelict, wat enkele duizenden euro's aan boetes kan opleveren. Voorzichtigheid is dus geboden op weg naar de wintersport (vergeet die winterbandjes niet).

Buurland Zwitserland is sowieso anti-auto, en heft meer dan 25 euro toegang in de vorm van een Autobahnvignet voor elke auto, ook al zijn ze alleen maar op doorgang. Snelheidsovertredingen gingen daar altijd al gepaard met sterke verhalen over standrechtelijke executies aan de kant van de Autobahn. Hoedanook lijkt men in Zwitserland historisch gezien niet gecharmeerd van auto's.

Geldklopperij

Sommige maatregelen zijn duidelijk geldklopperij, maar andere maatregelen zijn overduidelijk uit ideële gronden ingegeven. 2.000 Euro boete voor een snelheidsovertreding of 600 euro boete voor een transportklusje zijn serieuze sancties waar zelfs de meest verstokte autoliefhebbers rekening mee zullen houden.

Het doet me een beetje denken aan roken. De laatste decenia is roken gedegradeerd van subzero cool tot seriously uncool. Ik als niet-roker ben blij met die ontwikkeling. Als straks alle horeca gelegenheden rook-vrij zijn zullen mijn kleren niet meer een uur in de wind stinken na een avondje doorzakken en in restaurants en eetcafé's zal ik eindelijk kunnen genieten van het voer zonder ranzige bijluchtjes. En ik krijg geen longkanker meer van meeroken.

Fijnstof

Maar is dat wel zo? Over de effecten van meeroken is nog steeds geen onomstotelijk bewijs geleverd. Net zoals dat er over de fijnstof uitstoot van diesels geen onomstotelijk bewijs is geleverd in verband met longkanker. Op zijn vroegst kunnen wetenschappers daar over enkele tientallen jaren uitsluitsel over geven.

De consensus is dat roken (en dus meeroken), fijnstof (en dus oude diesels) slecht voor je zijn. Kankercijfers bij rokers en bij mijnwerkers doet vermoeden dat de bijeffecten ook niet fraai zijn. De zure regen van weleer, veroorzaakt door de onvolledige verbranding van zwavelhoudende brandstoffen is betrekkelijk eenvoudig en succesvol aangepakt. Zo zullen fijnstof problemen ook aangepakt kunnen worden, voor zover ze niet al aangepakt worden.

CO2

De CO2 problematiek is natuurlijk veel twijfelachtiger. CO2 is een natuurlijk gas dat toevallig als bijeffect van verbranding van fossiele en natuurlijke brandstoffen vrijkomt. Het is momenteel in de mode om daar een probleem van te maken. De schadelijkheid van CO2 an-sich blijft niet alleen onbewezen maar ook onlogisch.

Desalniettemin is er een rechtevenredig verband met de beschikbaarheid van brandstoffen wat allerlei vragen voor de toekomst met zich meebrengt. Kernenergie zou een oplossing kunnen zijn, maar daar durfen momenteel maar weinigen hun vingers aan te branden.

Roken

We kunnen denk ik wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat autorijden steeds meer gaat lijken op roken; namelijk ongewenst. En hoewel de ontwikkelingen op deze aardbol zich niet op alle plekken synchroon zullen voltrekken -in India beginnen ze net met autorijden- is het waarschijnlijk dat de menselijke mobiliteit er over 20 tot 50 jaar er heel anders uitziet dan nu, of de petroleum dan al op is of niet.