Het is bekend dat er vanuit China hard gewerkt wordt om goedkope auto's te maken. Maar er is nog een ander Aziatisch land, met ruim 1 miljard inwoners, dat druk bezig is met een inhaalslag. Door Vincent van Twillert.

Ik heb het over India. Dat land heeft overigens veel met China gemeen. Zo hebben ze beiden enorm veel inwoners, barre arbeidsomstandigheden en de automotive producten blinken vaak uit in slechte kwaliteit en slecht design. Om dat laatste te compenseren staan de Chinezen vooral bekend vanwege hun kopieergedrag. Daar kun je je erg druk om maken, maar je moet dat natuurlijk zien als een compliment...

Veruit de grootste en meest ambitieuze autoproducent in India is Tata. Afgelopen week kregen we een voorproefje van de plannen van dit Indiase automerk. Tata onthulde op de autoshow in New Delhi de goedkoopste auto ter wereld: de Tata Nano. Met als bijnaam "The people's car" moet deze budgetcar bewijzen dat een auto niet duur hoeft te zijn. De prijs is namelijk 100.000 roepies, omgerekend ongeveer 1.750 euro. Even ter referentie, in Nederland koop je voor dat geld een tweedehands Golfje van 15 jaar oud met ruim twee ton op de teller.

Made in..

Voor de mensen die denken dat er toch niemand in zo'n goedkoop hok gaat rijden, think again. Kijk bijvoorbeeld eens naar het label in je kleding, made in..? Juist, zonder enige schaamte kopen we de H&M leeg voor wat nieuw textiel, maar een auto uit India is een stap te ver?

Goedkope productie is echter niet het enige waar Tata zich op richt. CEO Ratan Tata heeft nog veel meer plannen. Zo is het bedrijf een hybride auto op lucht aan het ontwikkelen en is men al maanden bezig om de Britse automerken Jaguar en Land Rover over te nemen. De deal is zo goed als rond. Tja, daar rij je dan in je authentieke Engelse auto...