De terugkeer van de helden van de jaren tachtig

De jaren tachtig, een tijd waarin velen van ons zo’n twintig jaar jonger waren dan we nu zijn. Een mooie tijd dus, vol met mooie herinneringen. Een tijd waarin Audi nog vijfcilinders gebruikte en Quattro werkelijk een magische aanduiding was. Welke auto’s kon je immers nog meer kopen met vierwielaandrijving? Door Wouter Karssen.

Met die Quattro’s deed Audi niet onverdienstelijk mee in de hoogste klasse van de rallysport. Deze zogenaamde Groep B rallyauto’s waren erg snel wat veel spektakel opleverde, maar uiteindelijk bleek het allemaal te gevaarlijk te zijn. Echte rally liefhebbers kijken met weemoed terug naar de tijd dat monsters zoals de Martini Lancia over gravelpaden, bospaden en besneeuwde bergwegen raceten.

De jaren tachtig was ook de tijd, dat je stoer was als je een Land Rover reed. Je was dan nog maar één stap verwijderd om hoogstpersoonlijk aan de Camel Trophy deel te nemen. Vrachtwagenchauffeurs reden in DAF’s met twee motoren iedereen het snot voor de oren en roetfilters bestonden alleen om zwarte Piet goed te kunnen schminken.

IJzeren Gordijn

Overigens is deze hang naar het verleden ook in het buitenland geen vreemd verschijnsel. Met het vallen van het IJzeren Gordijn verdwenen Lada, Trabant en Skoda van het toneel. En nee, die voorwielaangedreven Volkswagen-klonen met de motor voorin zijn natuurlijk geen echte Skoda’s. VW lijkt het oude recept echter wel weer van stal te halen om straks een goedkope auto aan te kunnen bieden.

Geheel tegen de stroom probeert Lada nu hippe modellen te slijten, maar daar zit niemand op te wachten. De Lada koper van weleer was immers ook niet op zoek naar een modieuze fashion-icon die toevallig ook als vervoermiddel kon dienen.

Vreemd genoeg blijkt één van de andere budget mobielen van achter het IJzeren Gordijn wel een zekere mate van populariteit te genieten. Buiten het Oostblok waren Trabi’s een nogal bijzondere verschijning, maar de plastic vriend was voor velen een geliefd vervoermiddel. Schijnbaar heeft de Trabant dermate veel indruk gemaakt, dat ruim 90 procent van Duitsers desgevraagd laat weten graag weer een nieuwe generatie Trabant op de weg te willen zien.

Aandacht

Op de buis, geheel terzijde: dat was toen ook nog echt een beeldbuis, streden een aantal stoere auto’s om de aandacht van de jeugdige en ook om die van de al wat oudere kijker. De Dukes of Hazzard waren het net niet, want zij reden in te oude(rwetse) Dodge Charger uit 1969. De echte helden van de jaren tachtig reden wel wat stoerders: in de hitserie Knightrider streed pratende auto KITT tegen alles wat niet lief was. Aan het stuur de held aller borstwaxers: niemand minder dan Michael Knight, een rol prachtig vertolkt door David Hasselhoff.

Verschil tussen KITT en de Trabant? De plastic-fantastic buitenkant van de Trabi blijkt verassend origineel, terwijl er weinig authentiek is aan de binnen- en buitenkant van KITT. Maar er zijn ook overeenkomsten: beide verdwenen vanaf de jaren tachtig langzaam uit het zicht. En het meest belangrijk: net zoals de Trabant staat er voor KITT, en dus ook voor Knightrider, een terugkeer in de steigers. De hamvraag daarbij is welk merk de eer krijgt om de rol van ’s-werelds meest geavanceerde auto te spelen.

NUwerk

Tip de redactie