The Sex Pistols komen weer bij elkaar. Johnny Rotten zal tijdens deze zoveelste eenmalige reünie een uur lang de malle eppie uithangen en de gitaarmannetjes om hem heen zullen bozer kijken dan ooit. Door Nico Dijkshoorn.

Misschien komt Queen Elizabeth ook even kijken. Die malle jongens met hun God Save The Queen indertijd. Wat een schatten. Wat had ze daar onbedaarlijk hard om gelachen. Zo naïef.

Je lul uit je broek halen, boos kijken, een A-akkoord aanslaan en denken dat je daarmee de wereld verandert. God Save The Queen, the fascist regime. Ja. Maar zij zat er nog en Johnnie Rotten kon zo te zien beter op een regime van crackertjes en water worden gezet, met die uit zijn overhemd exploderende vleeskop van hem.

Uitverkoop

Moet een schok zijn voor oude punkers, om hun held voor de zoveelste keer in de uitverkoop te zien. Eens kijken welke oude zak er op komt dagen met een dichtgegroeid gaatje naast zijn lip. De veiligheidsspeld ligt thuis en gaat alleen nog maar in de luier van zijn derde kind, verwekt bij Fleshy Meatcunt de oude zangeres van Cumsie Blowjob and the Seedsuckers.

Nu werkt ze onder haar eigen naam, Joan, in een supermarkt, samen met de bassiste, Dilldette Clit (Dora). Verloren dromen, verloren idealen. Voor een vracht geld nog een keer die stuurse koppen bij elkaar steken en roepen: ' Weeeee mean it maannnnnnn!!!!!' Wat een treurnis.

Zingende ruitjestrui

Het tragische is dat Rotten precies hetzelfde doet als de popartiesten die hij altijd heeft gehaat. Genesis, The Police en binnenkort Led Zeppelin. Dat moet pijn doen, in één adem worden genoemd met Phil Collins, de zingende ruitjestrui. Lauwe kak muziek van Genesis met die orerende boskabouter voor aan het podium, waar is het voor nodig om dat allemaal nog een keer live te spelen.

Wat een vreselijk leven, die Phill Collins. Je iedere avond aan moeten kleden als gewoon mannetje omdat je fans van 25 jaar geleden hun kinderen willen laten zien waarom ze Genesis zo'n goede band vonden. Je ziet hem zo zitten, Phil, zijn haar over zijn kale plek aan het kammen en snel zijn truitje aan, vlak voordat hij het podium op moet. Halverwege de show doet hij nog een keer dat infantiele kutdansje uit de video van I can't dance.

Varkenstong

Johnny Rotten zelfde verhaal. Vlak voor een optreden nog even boos in de spiegel kijken en als de pers er bij is voor de vorm nog wat punkachtige dingen doen. Met een been op een stoeltje gaan staan, een scheet laten en een varkenstong bij iemand op zijn voorhoofd plakken. Daarna net als de zo door jou zo gehate Phil Collins het podium op banjeren om de mensen te geven waar voor betalen. Een avondje zwelgen in nostalgie.

Geld en muziek, dat loopt altijd slecht af. The Stooges, al weer een tijdje bij elkaar, wekken tijdens optredens vooral medelijden op. Wat was het ooit urgent en onontkoombaar en wat ziet het er nu pathetisch uit, Iggy Pop die een versterker neukt omdat iedereen dat van hem wil zien.

Gevallen helden

Gevallen helden, allemaal. The Stooges maakten dit jaar de slechtste plaat van de afgelopen tien jaar. Weg mythe. Iggy was ooit de broodmager junk die in Berlijn magische dingen maakte met Bowie. Nu doet hij vanuit Malibu interviews in roze hemden met een gebleekt gebit in zijn mond.

The Police, ook niet om aan te zien. Een verplichte kuur waarna de drummer eindelijk zijn tweede huis kan afbetalen. Sting die over een hoer zingt, met zijn vrouw, kinderen en Albert Verlinde in de zaal. Daar klopt helemaal niets van. Je wilt dat helemaal niet zien, de schouderklopjes die Sting Andy Summers geeft.

Roxanne

The Police hoorde dertig jaar geleden in een rokerige zaal. Sting die met de lippenstift nog naast zijn zak zong over hoertje Roxanne. De verbazing van die jongens terwijl de wereld ze omarmde. Er is helemaal niets meer van over. Boosheid is veranderd in mildheid. Naïviteit in geldzucht.

Hun publiek is veranderd van dromende jongens en meisjes in gearriveerde stinkend rijke Argentijnse prinsessen die in de kantine van de Arena het concert bijwonen.

www.nicodijkshoorn.com