Er worden steeds vaker oude automerken nieuw leven ingeblazen. Het meest bekende voorbeeld is Spyker maar er zijn vele anderen. Gisteren werd bekend dat ook De Tomaso een kandidaat is voor een revival. Door Vincent van Twillert.

Voor degenen die De Tomaso niet kennen zal ik een korte geschiedenisles geven. De Tomaso is een Italiaans automerk dat verantwoordelijk is voor diverse exotische sportwagens. Oprichter was de Argentijnse Alejandro De Tomaso, het erfgoed zie je terug via de Argentijnse vlag in het logo.

Als twintiger arriveerde Alejandro in Modena. Hij reed met een Maserati races in Italië en startte een paar jaar later zijn eigen automerk. Het eerste model was de Vallelunga, deze auto werd ontworpen door Ghia. Daarna kwam de Mangusta met Ford V8, ontworpen door Giugiaro, en de Deauville. Het meest bekende en succesvolste model was echter de Pantera, ontworpen door de Amerikaans/Nederlandse Tom Tjaarda.

De Pantera werd geproduceerd van 1971 tot 1996, ongeveer dezelfde periode waarin de Lamborghini Countach zijn hoogtijdagen beleefde. Het totaal aantal verkochte Countach's ligt een stuk lager dan die van de Pantera, maar het merk Lamborghini is uiteindelijk een stuk succesvoller geweest en in de loop der jaren alleen maar bekender geworden. Dat geldt niet voor De Tomaso.

Fiat

Het probleem met de diverse Italiaanse automerken is, dat alles is overgenomen door grote concerns zoals Fiat en VAG. En dan nog blijkt het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Maserati bijvoorbeeld, het merk heeft deze week laten weten dat er voor het eerst sinds 17 jaar weer winst wordt gemaakt.

Het is dan ook zeer noemenswaardig dat De Tomaso de laatste jaren de enige onafhankelijke Italiaanse sportwagen-fabrikant was. Maar het heeft niet mogen baten want sinds 2004 is het erg stil rondom het merk en schijnbaar is de boel in 2006 geliquideerd. Amerikaanse en Chinese partijen zouden bezig zijn om een bod voor te bereiden op de productiefaciliteiten en de merknaam. De veiling zal waarschijnlijk komende september plaatsvinden.

Plan

Veel mensen schrikken waarschijnlijk bij het idee dat dit stukje Italiaanse historie terechtkomt bij Chinezen, maar het lijkt mij een geweldig plan. Alles beter dan Amerikanen die er mee aan de haal gaan. Die hebben het namelijk al moeilijk genoeg om hun bestaansrecht te verantwoorden.

Gratis tip voor de toekomstige eigenaar: pluk een nieuw Pantera design van het interweb en gebruik de kennis van echte liefhebbers. Op deze manier is onlangs een nieuwe Ferrari Dino ontworpen en dit is slechts het begin van de mogelijkheden.

Motor

Zodra er een goed design is gekozen voor de nieuwe Pantera dient er ergens in Europa een krachtige motor te worden aangeschaft. De Chinezen hebben genoeg partners om een goede keus te maken. Vervolgens kan de productie in China worden gestart en binnen twee jaar hebben we een nieuwe Pantera voor een redelijke prijs.

Hoor ik daar weer iemand schreeuwen over de kwaliteit van Chinese auto's? FYI, de vorige Pantera had volgens een Duits blad meer fouten dan een hond vlooien. Lijkt me dus een mooi project voor onze Aziatische vrienden!