Nikki Lauda krijgt toch gelijk. Een week na het brandstofslang-incident is Christijan Albers uit zijn F1-stoeltje gewipt. Toeval? Door Vincent van Twillert/Autoblog.

Toeval bestaat niet, maar het is wel interessant. Laten we daarom even kort terugblikken op de carrière van onze voormalige F1-coureur. Het begon in de kartwereld waar hij Nederlands kampioen werd, daarna reed hij oa in de Formule 3, het internationale kampioenschap Formula 3000 en het Europese Formule Racing. In 2003 en 2004 mocht meneer meedoen met de DTM, het tweede jaar was dat voor het welbekende Mercedes-Benz AMG fabrieksteam.

Daarna begon het echte werk, de ultieme droom voor elke coureur: Formule 1. In 2005 maakte Albers zijn debuut voor het team van Minardi, het was een moeizaam seizoen (understatement) maar er was hoop. In 2006 wist hij een plaatsje te bemachtigen bij het nieuwe Spyker Midland F1 Racing team (het voormalige Jordan). Uiteraard had Spyker zeer ambitieuze plannen, er werd zelfs een Ferrari motor ingekocht zodat het team niet weer achteraan hoefde te rijden. Victor kreeg het er warm van, een nieuwe topspeler was geboren?

Drama

De realiteit bleek iets anders. Sinds het begin van dit seizoen zijn de prestaties van het Spyker F1 team een groot drama, met als hoogtepunt Albers die een brandstofslang meenam uit de pits. Er was al eerder onzekerheid over het stoeltje van Christijan maar na dit incident werden de negatieve geluiden wel heel erg duidelijk hoorbaar.

En jawel, gisteren werd bekend dat Albers inderdaad mag vertrekken. De coureur zelf sprak van 'een onplezierige verrassing'. Niet de hoogstaande prestaties werden als oorzaak aangewezen, het zou gaan om een aantal openstaande betalingen van "een persoonlijke sponsor van Christijan". Tja, de naam Spyker is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met schuldeisers, leningen en verpandingen. Niks nieuws onder de zon, echter is het in dit geval erg onduidelijk om welke schulden het zou gaan.

Verantwoordelijk voor de sponsorcontracten was voormalig manager Lodewijk Varrossieau, die een paar weken eerder mocht opstappen. De betreffende sponsor zou een Chinees vastgoed-project zijn van de Nederlandse "zakenman" Joep van den Nieuwenhuijzen. Indien dit klopt zal het niemand verbazen.

Klien

De grote vraag is echter wie Albers gaat opvolgen. Volgens diverse bronnen zou Christian Klien de eerste races het stoeltje warmhouden, daarna moet er een structurele oplossing komen. Het liefst een Nederlander, bijvoorbeeld Spyker testcoureur Giedo van der Garde. Toevallig is de schoonvader van Giedo, Marcel Boekhoorn, sinds kort ook aandeelhouder in Spyker. Klinkt handig maar het hoeft niets te betekenen, aangezien Spyker-eigenaar Michiel Mol ook aandeelhouder is in de BV van Christijan Albers.

Een andere oplossing is Robert Doornbos, de man die op dit moment aan de leiding gaat in de Amerikaanse Champ Car. Ik hoop echter dat hij zo slim is om wat hogerop in te stappen, mocht hij F1 ambities hebben. Ex-pitreporter Rick Winkelman denkt zelfs aan Sebastien Bourdais, de belangrijkste tegenstander van Doornbos in de Champ Car series.

Zelf denk ik dat er maar één iemand is die perfect past bij het image van Spyker. The one and only grindbak master, Neerlands trots in bange dagen, Jos Verstoppen! Zijn ego is net als die van Spyker te groot om serieus te nemen, een gouden combi.

Vincent van Twillert
Autoblog.nl