Afgelopen weekend konden de nachtbrakers genieten van de welbekende 24-uur van Le Mans. Een "endurance-race" die tegenwoordig ook dienst doet als marketingtool voor leasesletjes, diesel tanken is helemaal 2007! Door Vincent van Twillert.

De 24h van Le Mans is de oudste en grootste autorace ter wereld. In één dag moet de winnaar ruim 5.000 kilometer afleggen, dat is een compleet F1 seizoen in 24 uur. Je kunt je daarom voorstellen dat vooral deze race een leuke testcase is voor nieuwe technieken.

Vorig jaar reed Audi voor het eerst met een diesel, de betreffende sportwagen (inclusief roetfilter) beschikte over 650 pk en een koppel van rond de 1.100 Nm. Leuke cijfers, maar er was veel negativiteit rondom een walmende oliestoker die lekker mee wilde rijden op het circuit. Dieselmotoren horen immers gebruikt te worden waarvoor ze bedoeld zijn: tractoren, vrachtwagens en soortgelijke werkpaarden. Daarnaast is een stille TDI toch een enorme afknapper voor het aanwezige publiek? Veel fans staan namelijk langs de kant van de baan om het machtige geluid van de racers te horen. In Zandvoort schijnt dat ook een enorme pubiekstrekker te zijn...

Sponsor

Toch was het geen slechte keus. De Audi R10 TDI kwam, zag en overwon. Het was volgens velen echter geen eerlijke strijd. Audi was sponsor van Le Mans en had tevens gezorgd dat de regels voor diesels werden aangepast. De winst was afgekocht, zo beweerden boze tongen, het was allemaal een grote marketingtruc.

Dit jaar zou alles anders zijn, er was namelijk serieuze concurrentie. Peugeot had ook een dieselracer klaarstaan en deze 908 HDI moest het Audi flink moeilijk gaan maken.

Ronderecord

In eerste instantie klopte dat ook, Peugeot zette een week voor de race een nieuw ronderecord neer tijdens een testsessie. Maar ook na de kwalificatiesessies bleek de Peugeot 908 HDi FAP een zeer snelle tijd neer te zetten en het Franse team ging van start op pole-position!

Toch wist Peugeot geen winst te behalen. Audi-technologie is in Le Mans al zeven jaar ongeslagen en ook dit jaar was het niet anders. De vernieuwde Audi R10 won wederom, met Peugeot op een tweede plek. Het dieseldebuut van Peugeot is wel noemenswaardig vanwege de podiumplek, maar het was niet goed genoeg.

Definitieve plannen

Maar goed, terug naar het feit dat de race een testcase is voor nieuwe techniek. Vraag is vervolgens wat Peugeot met die kennis gaat doen, komt er dan toch een 207 SW met V12 motor? Waarschijnlijk niet, maar de Duitsers hebben ondertussen al wel definitieve plannen. De V12 TDI, waarmee Audi in 2006 de Le Mans won, komt binnenkort beschikbaar in de Q7 SUV.

En volgend jaar gaat Audi waarschijnlijk opnieuw een trend zetten, het team gaat dan racen op biodiesel.

Moraal van dit verhaal? Franse auto's zijn nog steeds slecht en (bio)diesel wordt de brandstof van de 21e eeuw.