Er zijn in Nederland veel te weinig rotondes. Met militaire precisie wordt elk kruispunt in Nederland omgebouwd tot verkeersplein, maar het duurt veel te lang. Er moet met meer prioriteit worden gewerkt aan de moord op kruispunten, dit is de enige weg naar pure levensvreugde. Door Vincent van Twillert/Autoblog.

Rotondes zijn namelijk heerlijk speelgoed, maar je moet er wel voor openstaan. Als je achter het stuur zit is elke rotonde een potentieel pleziertje. Bij nat of droog weer, er is altijd wel wat te beleven.

Zo kun je een rotonde gebruiken om even lekker dwars te gaan (enige ervaring vereist) of om die zondagsrijder voorbij te steken. Dit soort dingen kunnen je dag helemaal goedmaken, vooral een inhaalactie op een rotonde geeft mij altijd een heerlijk voldaan gevoel.

Geen richting aangeven is trouwens ook leuk, je kunt dan vaak nog even nagenieten van de stress bij je medeweggebruiker.

Doorzakken

Enige nadeel van een rotonde is als je passagier bent na een avondje lekker doorzakken. Je kent het wel, van tevoren is afgesproken wie er gaat rijden en jij bent ditmaal niet de Bob. Altijd fijn natuurlijk, met die kennis in het achterhoofd begin je jezelf na aankomst op het betreffende feestje dan ook enthousiast vol te gieten.

Wanneer de geconsumeerde hoeveelheid alcohol een kritisch punt heeft bereikt begint de avond pas echt leuk te worden en vanaf dit moment wordt elk glas zonder nadenken aangepakt en opgedronken. Ook Bob krijgt het nu naar z'n zin en ziet lachend aan hoe het niveau met grote stappen daalt.

Op een gegeven moment besef je dat het feestje eigenlijk al is afgelopen en na een discussie, die achteraf heel lang bleek te hebben geduurd, stap je in de auto. Reeds na een paar kilometer voel je een ongemakkelijk gevoel opkomen en krijg je een vreemde behoefte aan frisse lucht. Het raampje gaat open, maar het opgeluchte gevoel is van korte duur. In de verte zie je een rotonde aankomen...

Pure fun

Maar goed, we dwalen af. Met de juiste instelling is bijna elke rotonde pure fun. Zelfs met een SUV kan het leuk zijn. Laatst reed ik in de nieuwe X5 en die auto blijft zo verdomd goed op de weg liggen, dat je bij een rotonde steeds beter je best gaat doen om dat ding te laten hellen. Het zal vast mogelijk zijn maar dan moet je wel een redelijk grote obsessie hebben.

De laatste trend op het gebied van rotondes zijn van die verkeerspleinen met twee banen. Je moet dan bij het naderen van de rotonde een keuze maken welke baan je wilt nemen, ze zijn namelijk gescheiden door stukken beton waar je als autoliefhebber redelijk bang van wordt.

Als je zo'n rotonde over bent moet je vervolgens vaak weer invoegen om samen op 1 baan verder te rijden. Nou kan het aan mij liggen, maar dit soort rotondes zijn over het algemeen zwaar klote. Mensen hebben geen overzicht en gaan daardoor twijfelen en nog langzamer rijden, dit is funest voor de doorstroming. En funest voor de echte rotondekiller. Ook zijn inhaalacties op dit soort rotondes een suk lastiger, met name vanwege de betonnen afscheidingen. Toch is er met voldoende wilskracht altijd wel iets van te maken.

Kortom, rotondes bieden legio uitdagende mogelijkheden voor de echte rijder. Veel plezier.