Het is een welbekend fenomeen, op plekken waar mannen in pakken samenkomen liggen de mobieltjes en autosleutels nonchalant doch goed zichtbaar uitgestald op tafel. Soms wel meerdere telefoontjes per persoon. Door Sacha Prins/Autoblog

Dit tafereel speelt zich doorgaans af in horecagelegenheden rondom zakencentra omstreeks lunchtijd, of vlak na werktijd als er nog even 'een biertje gekopt' wordt alvorens in de file aan te sluiten op weg naar huis.

Ik doe daar zelf niet zo aan mee, zeker niet met mijn autosleutel. Dat is niet zozeer omdat ik die niet wil laten zien, maar omdat ik als de dood ben dat ik 'm vergeet, of dat ie gejat wordt. Dat zegt dus meer over mijn paranoïde inborst dan over mijn bescheidenheid.

Vrouwen

Bij vrouwen is dit ritueel veel zeldzamer. Ook zij hebben het mobieltje regelmatig in de aanslag, maar dat is dan omdat ze er daadwerkelijk mee zitten te bellen of SMS'en. Voor de rest zit alles netjes opgeborgen in een tasje dat altijd binnen handbereik is.

Oud hollandse spruitjesneukers doen dit gedrag natuurlijk af als pathetische geldingsdrang of exhibitionisme, maar dat getuigt van onbegrip van moderne rituelen en de automatische afkeer daarvan: Wat de boer niet kent dat vreet ie niet.

Toen ik afgelopen weekeinde bij toeval met een industrieel ontwerper aan tafel zat werd één en ander mij duidelijk. Hij stelde dat de moderne kantoorman zich tegenwoordig nog maar met bar weinig sieraden kon tooien en dat een bril of een horloge het wel zo'n beetje was. En een mobieltje natuurlijk.

Surrogaat

Dat verklaart voor mij ook die autosleutel. Als we de definitie van sieraad er op naslaan dan gaat het om de verfraaing en individualisatie van de persoon die het draagt. Het gaat natuurlijk om de auto, maar aangezien je die nog niet zo makkelijk in de kroeg parkeert is de sleutel een logisch surrogaat. Sommige autofabrikanten hebben dat heel goed begrepen en ontwerpen hun sleutels als ware hebbedingetjes, precies voor dit doel.

Het lijkt allemaal futiel, maar probeer je maar eens als man te onderscheiden in een pakkencultuur. Voor vrouwen is dat een stuk makkelijker, hun formele kledingvoorschriften zijn doorgaans veel soepeler, en belangrijker nog, vrouwen kunnen ongestoord juwelen om doen en ze hebben hun magische accesoires. Dat tasje staat immers altijd in het zicht.

Logica

Het dragen van sieraden verraad misschien de materiële aard van de mens en het oerinstinct om zichzelf te onderscheiden om er vervolgens toch bij te horen. Voor de één is een Alfa Romeo een Italiaanse roestbak, maar voor de ander is het een manier om zich te onderscheiden van de grijze massa. Er zit verder geen logica achter.

Soms is het goed om aan je oerinstincten toe te geven en in dit geval is het ook nog eens goed voor de economie. Zo, en nu vast je volgende auto uitzoeken.