Het is een enerverende tijd om mediaconsument te zijn. Nieuwe diensten en producten vliegen je om de oren en iedere nieuwe innovatie belooft het televisie kijken nóg makkelijker, mooier, goedkoper en… innovatiever te maken. Door Remy Chavannes

De kijker bepaalt wat hij kijkt en wanneer. Dat is voor een deel marketingpraat, maar de kijker is absoluut bezig aan een machtsovername.

We zijn in Nederland verwend. Dankzij de hoge kabelpenetratie vinden we het heel gewoon dat we voor 15 euro per maand (tot voor kort eerder 8 euro) een breed assortiment aan nationale en internationale zenders kunnen ontvangen, in behoorlijk hoge kwaliteit.

Veel mensen hebben dus niet onmiddellijk behoefte aan een alternatief en blijven graag de kas spekken van de traditionele kabelaars.

Dat geeft hen de middelen om te investeren in nieuwe (digitale) diensten en verklaart ook de moeite die nieuwe concurrenten hebben om serieus marktaandeel op te bouwen.

Mee naar de camping

Hoe moeten die nieuwe aanbiedingen zich onderscheiden? Dat kan in de eerste plaats door goedkoper te zijn of mooier beeld te bezorgen.

Een andere belangrijke factor is het kunnen bieden van een breder zenderaanbod, zeker als dat gepaard gaat met unieke 'content' waar veel behoefte aan is. Zo heeft Tele2 in 2004 de live Eredivisierechten gekocht, mede met het doel om ADSL-klanten te lokken en zijn de exclusieve sportrechten van Sport1 een belangrijk verkoopargument voor digitale kabelaanbieders zoals UPC.

Mobiliteit is een ander verkoopargument: Digitenne en Canal Digital kunnen mee naar de camping, Orange en Vodafone laten je binnenkort televisie kijken op je mobiel.

De grootste concurrent voor kabeltelevisie is ongetwijfeld het internet. IP-technologie maakt het voor internetaanbieders mogelijk om 'traditionele' televisiepakketten te distribueren aan hun klanten, maar dan met een in theorie ongelimiteerd aantal zenders.

Die zenders kunnen gepersonaliseerd worden en allerlei vormen van interactie zijn mogelijk.

Uitdaging

Daarnaast groeit het aanbod van online content aanbieders explosief. Televisiezenders zoals Tien laten zich ook via internet bekijken, terwijl de nieuwe hype Joost peer-to-peer technologie gebruikt om televisiezenders via internet te verspreiden.

Binnenkort is Uitzendinggemist.nl de best bekeken zender van Nederland.

De gestage groei van online zenders, kanalen en audiovisuele communities leidt tot een versnippering van kijkerspopulaties en betekent dus een uitdaging voor bijvoorbeeld adverteerders: waar moet je adverteren om een behoorlijk publiek te bereiken?

Vroeger kon je met een reclamespotje rondom Sport in Beeld of het Journaal makkelijk half Nederland bereiken, nu lukt dat alleen nog rondom Nederland-Brazilië of de begrafenis van een (volks) royal.

Verslingerd

Het regent niet alleen nieuwe infrastructuren en innovatieve online diensten. Minstens even spannend is de ontwikkeling van producten die kijker laten bepalen wat hij ziet en waar.

De AppleTV brengt eindelijk op een laagdrempelige manier audiovisuele content van de pc naar de televisie in de huiskamer.

De Slingbox maakt het mogelijk om je volledige tv-aanbod van thuis (inclusief DVD-speler, digitale kabel, enzovoorts) te streamen naar iedere computer met een internetverbinding, waar dan ook ter wereld.

Je eigen televisieaanbod altijd mee op reis. Het klinkt te mooi om waar te zijn en zal voor heel wat echtelijke ruzies zorgen deze zomervakantie.

Heeft zij manlief net met veel moeite zo ver gekregen die ellendige blackberry thuis te laten, moet hij opeens per se naar een internetcafé om via zijn Slingbox de nacompetitie live te volgen.

Het nieuwe televisie kijken komt naar u toe deze zomer. Waar u ook bent.