Ferrari zuigt

Gisteren was de Ferrari Relay in Nederland, een soort optocht van diverse modellen uit de stal van dit Italiaanse automerk. Wij gewone stervelingen mogen dan eerbiedig de machines aanschouwen, voor velen een droom maar niet voor mij. Ik heb een teringhekel aan Ferrari's, en nog meer aan optochten. Door Vincent van Twillert.

De "Relay", een estafettemarathon rond de wereld, is ter ere van het 60-jarig jubileum van Ferrari. De reis begon op 28 januari in Abu Dhabi en ging via Australië, Zuid-Afrika, Zuid-Amerika en Noord-Amerika naar Europa. Het zal je niet verbazen dat deze reis eindigt in Maranello, op 24 juni. Laten we hopen dat er bij de finish een nieuw jubileummodel wordt onthuld want zo'n marketing-karavaan is een beetje zielig, al heb ik op het geluid niets aan te merken.

F40

Vroeger wisten ze toch beter hoe ze een feestje moesten vieren, zo werd precies 20 jaar geleden de legendarische F40 gepresenteerd. Het was de laatste Ferrari die werd gebouwd onder toezicht van Enzo Ferrari en is nog steeds één van de snelste productiewagens ooit. Tien jaar later was het tijd voor de vijftigste verjaardag van het automerk en men vierde het met de opvolger van de F40: de Ferrari F50.

Lelijk

Leuk speelgoed, maar als we kijken naar de afgelopen jaren dan is het er in mijn ogen niet mooier op geworden. Zo was er vijf jaar geleden de Ferrari Enzo, een supercar met eenzelfde doel als de F50: een Formule 1-wagen voor de straat. Smaak is persoonlijk maar de F40 was niet moeders mooiste, de F50 was ronduit lelijk en de Enzo maakte het nog bonter. En daarin sta ik niet alleen. Maar volgens Ferrari is er een goede reden voor dat design, de body is namelijk ontworpen in de windtunnel en men wilde geen compromissen sluiten.

Yeah right. Vervolgens komt er een omhooggevallen Amerikaanse regisseur / schrijver / producer, James Glickenhaus, die op IMDB nog niet één voldoende heeft weten te scoren. Hij geeft opdracht om de Enzo te bewerken en het resultaat, de P4/5, is in diverse opzichten beter. Hij is lichter, sneller, heeft een lager zwaartepunt, is meer aerodynamisch en genereert ook nog eens meer downforce. Daaaag Ferrari.

Protest

Wellicht dat de Italianen daarom nu even geen zin hebben in een F60? Ze liggen nogal onder vuur en ook in Nederland is er iemand opgestaan om optisch protest te voeren. Michiel van den Brink is bezig met een eigen design op basis van de Ferrari 599, hij noemt het de Vandenbrink GTO.

Enfin, ondertussen is Ferrari nog steeds erg populair, zeker gezien de media-aandacht voor de Relay. En ik geef toe, ook ik had vroeger een poster van de Ferrari Testarossa boven mijn bed.

Daarnaast is er de autosport, die afgelopen jaren steeds populairder is geworden. Zonder Ferrari had deze er heel anders uitgezien. Maar het lijkt soms wel alsof je daarom als autoliefhebber verplicht bent om een Ferrari mooi te vinden. Nee dank je, doe mij maar een Lambo.

Tip de redactie