Bioscopen boycotten Bijenkorf-babes

De bioscopen boycotten de vertoning van de speelfilm Honeyz omdat die gelijktijdig via internet verschijnt. Niet zo slim, vindt Christiaan Alberdingk Thijm.

De speelfilm Honeyz had afgelopen week een klein persmoment. De film wordt geboycot door een aantal bioscoopexploitanten. Niet omdat de film over twee pubers die zichzelf een nacht in de Bijenkorf opsluiten slecht zou zijn, maar vanwege de gelijktijdige internet release.

De film wordt op 26 april a.s. niet alleen in de bioscoop uitgebracht. Hij verschijnt meteen ook op internet, DVD en de mobiele telefoon. Volgens een eerder persbericht van de producent van Honeyz is het de eerste Nederlandse speelfilm met een dergelijke multimediale release. Het gevolg is dus een boycot. En een nieuw persbericht.

Ik vermoed dat de producent van Honeyz het nieuws niet erg vond. Hij verwacht dat de extra inkomsten via internet en DVD de gemiste bioscoopinkomsten ruimschoots compenseren. Een beetje extra publiciteit over die stoute bioscopen zal de film ook geen windeieren leggen. Volgens de producent is het de eerste keer dat een film om deze reden in Nederland wordt geboycot. Dat kan ook niet anders als het eerdere persbericht over de multimediale release juist was.

Windows

Achter alle persberichten gaat wel een reëel probleem schuil: de exploitatie van de film stamt nog uit het prehistorische tijdperk. Films worden al sinds jaar en dag via aparte aaneengesloten "windows" gedistribueerd. Een film komt altijd eerst uit in de bioscoop en vijf maanden later pas op DVD. Dan volgt televisie, daarna video on demand, mobiel en andere nieuwe distributiemiddelen. Het idee is dat door deze aparte windows de uiteindelijke winst groter is.

Naarmate de DVD en andere markten groter worden, begint dit model meer te wringen. Nu al zijn veel films afhankelijk van de DVD-inkomsten om uiteindelijk uit de kosten te komen. Die inkomsten zijn vaak veel hoger dan de inkomsten uit bioscoopvertoningen. De verleiding om dan maar direct alles in te zetten op DVD wordt dan groter. Zodra video on demand en IPTV succesvol zullen worden, ligt het voor de hand films meteen via die platforms te distribueren.

Zoete popcorn

Het is duidelijk wie zenuwachtig worden bij het idee dat het windows-model wordt verlaten - de bioscoopeigenaren. Die zijn bang dat er zo meteen niemand meer naar de bioscoop gaat. Films zullen nog alleen op DVD of via internet worden bekeken. Het is de vraag of die angst terecht is. Naar de bioscoop ga je niet alleen voor de film. Je gaat ook voor te veel zoete popcorn, voor cola, dolby surround en een lekkere rode stoel. Het is een uitje, een belevenis, die niet te evenaren is met een avondje thuis op de bank.

De boycot van Honeyz wordt veroorzaakt door koudwatervrees van de bioscopen. Indien sprake is van een gecoördineerde actie is de boycot waarschijnlijk ook in strijd met het mededingingsrecht. Het is dus allemaal niet zo verstandig van de bioscoopeigenaren. Zij kunnen zich beter concentreren op het verbeteren van de bioscoopervaring dan het boycotten van tienerfilms.

Tip de redactie