Nederlanders houden van regeltjes. En zodra er regeltjes verzonnen zijn, is het voor onze overheid niet makkelijk om daar afstand van te doen. Een mooi voorbeeld van deze koppigheid is het verplichte handsfree bellen in de auto. Door Vincent van Twillert/Autoblog

Dankzij vele onderzoeken is inmiddels duidelijk dat er voor de automobilist geen verschil is tussen handsfree of handheld bellen. Het gaat namelijk niet om de fysieke handelingen met onze mobiele unit, het gaat om de mentale afleiding. En deze mentale afleiding is uiteraard hetzelfde, of je nou belt met een mobieltje in je hand, of je belt met zo'n achterlijk oordopje.

Handsfree

Eerst een stukje geschiedenis. Vanaf 30 maart 2002 is het verplicht om in de auto handsfree te bellen. De minimale boete die je kunt krijgen voor niet-handsfree bellen is zo'n 130 euro. Da's best pittig en voor vele volgzame burgers een reden om hier gehoor aan te geven.

Toch waren er ten tijde van deze nieuwe wetgeving al genoeg onderzoeken voorhanden waarin duidelijk werd dat handsfree bellen niet veiliger is. Australische wetenschappers concludeerden dat degene die achter het stuur telefoneert, slechter rijdt, ook als hij of zij handsfree belt.

Vervolgens was er onder andere een onderzoek van het Zweedse Nationaal Instituut voor Wegen- en Transportonderzoek welke uitwees dat handsfree bellen in de auto niet veiliger is dan telefoneren met het mobieltje in de hand.

Rijgedrag

En ook het SWOV concludeerde hetzelfde, dit instituut claimde notabene dat het rijgedrag onder invloed beter is dan het rijgedrag tijdens bellen. Zelfs ons nationale clubje voor verkeersveiligheid, 3VO, is het niet geheel eens met de huidige wetgeving. Bellen zonder carkit in de auto geeft bestuurders een vals gevoel van veiligheid, aldus de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie.

En toen was er vorige week Koos Spee, presentator annex struikrover en parttime paragnost, die liet weten een offensief te starten tegen automobilisten die met hun GSM in de hand bellen. De pakkans voor het niet-handsfree bellen gaat volgens de verkeersofficier van justitie fors omhoog.

Onzin

Dit is natuurlijk de grootste onzin. Wat is de volgende stap? Controles op het verwisselen van CD's, het eten van een broodje, het praten met je passagiers, het instellen van je navi? Niet geheel een onrealitisch scenario in ons mierenneukerige landje.

En laten we niet vergeten, mocht het zover komen, dan moet handsfree bellen natuurlijk ook worden verboden. Maar hoe moet je dat in hemelsnaam controleren? Nee, al zou men het willen dan nog is het niet te handhaven.

Dus wat blijft er over, welke mogelijkheden zijn er nog? De wet terugdraaien? Lijkt mij een goed plan, maar waarschijnlijk zal Koos dan een andere manier vinden om automobilistje pesten tot een kunst te verheffen.