Nooit had ik een fijnere mobiele telefoon dan de Nokia E90. Tragisch om te zien hoe een mooi bedrijf het zichzelf zo moeilijk maakt. Door Arjan Dasselaar.

Voordat er Android-telefoons waren, kocht ik zo ongeveer elk Nokia-toestel dat te koop was. Ik vond mezelf een Nokia-groupie. Mijn vrienden stuurde ik kerstkaarten namens de hele familie: mijn kat, mezelf en mijn Nokia.

OK, dat laatste heb ik verzonnen, maar ik was fan. Vooral van de toestellen die Nokia produceerde in de zogeheten Communicator-serie. Ik bezat – en bezit, want ze doen het nog steeds – onder meer de 9300i en de E90.

Bellen met baksteen

De Nokia Communicator-serie bestond uit smartphones, voordat die term hip of zelfs maar bekend was. Apparaten in de serie hadden allerlei voordelen.

Zo waren ze gebouwd als een baksteen. Je kon er mee gooien, je kon ermee smijten, je kon er op gaan staan. Ik deed het alle drie dagelijks.

Hippe mensen

De Communicators zagen er ook uit als een baksteen. Dat was fijn. Als je in de trein of tram met rust wilde worden gelaten door hippe mensen, trok je gewoon je E90 tevoorschijn.

En de Communicators werkten, voor hun tijd, goed. Ze hadden echte, relatief grote toetsenborden die fatsoenlijk werkten en waarmee ik op persreizen mijn laptop grotendeels kon vervangen.

Nokia onder druk

Die tijd is voorbij. Nog steeds zijn er, vooral in Afrika, heel veel mensen met een Nokia-toestel. Maar het merk staat onder druk. In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht Nokia ruim de helft minder dan in het begin van 2011.

Dat is niet het einde van het slechte nieuws. Kredietbeoordelaar Moody’s bestempelde de kredietwaardigheid van Nokia als ‘junk’, nadat Fitch Ratings en Standard & Poor’s in april hun oordeel over de Finse telefoonmaker al hadden afgewaardeerd.

Ruim 40.000 ontslagen

Zeer recent moest Nokia 10.000 ontslagen aankondigen, waarmee het totaal van recente ontslagrondes boven de 40.000 (!) zal stijgen. Wat dat met de beurskoers van het bedrijf doet, kunt u raden.

De oorzaak van al die ellende? Die is heel simpel. Nokia is de klant vergeten. De huidige topman van Nokia, Stephen Elop, zei het zelf eind 2010: "We hebben grote trends gemist. (…) We hebben niet snel genoeg geïnnoveerd."

Grandioze vergissing

Elop werkt sinds eind 2010 bij Nokia, dus hij heeft tijd gehad om daar wat aan te doen. Maar erg succesvol is hij nog niet. Integendeel. Deze week maakte het bedrijf een dusdanig grandioze vergissing dat Twitter ervan ronkte.

Noodzakelijke voorgeschiedenis: vorig jaar verruilde Nokia het eigen Symbian-besturingssysteem voor het Windows Phone-besturingssysteem. Er was veel geween en geknars der tanden, want Elop werkte voorheen bij Microsoft.

Lumia 900

Echt verkopen willen de Windows Phone-toestellen tot dusver ook nog niet. En om het nog wat erger te maken, blijken de Windows Phone-apparaten ook nog eens sterk verouderingsgevoelig.

Recent lanceerde Nokia de nieuwe Lumia 900-telefoon. Die draait op Windows Phone 7.5. Nu komt binnenkort de opvolger uit: Windows Phone 8, met allerlei leuke nieuwe functies.

Klantminachting

Prachtig inderdaad. Alleen: Windows Phone 8 werkt niet op de Lumia 900. Koopt u dit toestel, dan koopt u dus iets dat over luttele maanden alweer verouderd is. Daar helpt ook een goedmakertje niet veel aan.

Het is waar, Nokia ligt onder vuur van sterke en slimme concurrenten als Apple en Google. Maar met zoveel klantminachting heeft het bedrijf eigenlijk geen vijanden nodig.