Gokken op Facebook

Liefst 75 tot 100 miljard dollar zou ’s werelds populairste sociale netwerk waard zijn. Ik geloof er niets van, al kunt u er met speculeren vast leuk aan verdienen. Maar dat kan in het casino ook. Door Arjan Dasselaar

Toen Google in 2004 naar de beurs ging, heb ik geen aandelen gekocht. Niet omdat ik de kansen van het bedrijf zo somber inzag, maar omdat ik nog maar kort bezig was als kleine zelfstandige. En dus destijds geen geld had.

Beetje jammer. Wie op 3 september 2004 voor 100 dollar had gekocht, en op 2 november 2007 weer had verkocht, had in iets meer dan 3 jaar zijn geld meer dan verzevenvoudigd.

Daar kan het ABP nog wat van leren.

Professionele zeikstralen

Maar toch. Bij de beursgang van Google was er geen gebrek aan professionele zeikstralen die met brede pennenstreken het beeld schetsten van een hernieuwde dot-com-crash.

U weet het nog wel. In 2000 was de Amerikaanse technologiebeurs NASDAQ ongeveer net zo hard ingestort als het ego van Gordon wanneer deze ontdekt dat hij de Privé een week niet heeft gehaald.

Hernieuwde hoogmoed

Vier jaar later waren een hoop cynische journalisten dat nog niet vergeten en dus stonden kranten (een anachronistische papieren vorm van nieuwsdistributie, red.) vol met beschouwingen over de hernieuwde hoogmoed van Silicon Valley, en meer van dat fraais.

Ik ben iets minder cynisch, wat wellicht komt doordat ik zelf beleg (al heb ik geen posities ingenomen waar het de in deze column genoemde fondsen betreft. Heb ik zo aan m’n meldingsplicht voldaan, Hans?).

Ik doe even niet mee

Toch begin ik voorlopig niet aan aandelen Facebook, het sociale netwerk dat deze week de eerste stappen nam naar een beursgang. Die aandelen kunt u pas vanaf april of mei kopen, maar ik doe niet mee. Hoogstens ga ik short.

Dat Facebook-aandelen vermoedelijk veel te duur zullen zijn, vind ik dan nog niet eens het belangrijkste. De beurswaarde van Facebook wordt geschat op 75 tot 100 miljard dollar. Een hoop geld als je bedenkt dat er vorig jaar ‘maar’ een miljard werd verdiend.

Enorme toekomstige winst?

Nu kun je nog redeneren dat ze bij Facebook tot dusver meer verstand hadden van programmeren dan van zaken doen, en er dus enorme groei in het vooruitzicht ligt.

Dan betaalt u dus nu al voor de winst die Zuckerberg et alii wellicht ooit gaan maken. Dat zou verstandig kunnen zijn: een belegger kan dommere dingen doen dan anticiperen op toekomstig rendement.

Anticiperen op een rouletteballetje

Mijn probleem met Facebook: hoe anticipeer je op iets volstrekt onvoorspelbaars? Verwachten dat Facebook heel veel geld gaat verdienen, is ongeveer net zoiets als hopen dat het rouletteballetje bij 32 blijft steken: gokken.

Nee, daarmee bedoel ik niet dat Facebook een slecht bedrijf is. Of dat er domme mensen werken. Dat ze niet zouden snappen hoe internet werkt. Dat de technologie van de onderneming niet zou deugen.

Maar dat Facebook is gebouwd op een fundament van zand. U investeert niet in Facebook, maar in het meest wispelturige dat de wereld kent: menselijk sentiment.

Koop technologie, geen trends

Wie in 2004 aandelen Google kocht, kocht technologie: een zoekmachine die beter was dan willekeurig welke andere. Een dienst waar mensen niet om heen konden, of ze het bedrijf nu wel of niet leuk vonden.

Wie aandelen Facebook koopt, wordt medebezitter van een bedrijf dat het van trends moet hebben. De trend in kwestie: welk sociaal netwerk is op dit moment populair? Al zolang er sociale netwerken bestaan, zijn er enorme periodieke internet-volksverhuizingen van de ene naar de andere site.

MySpace, Friendster, Hyves

Toen mediamagnaat Rupert Murdoch in 2005 het voor die tijd enorme bedrag van 580 miljoen dollar neertelde voor het sociale netwerk MySpace, vonden veel analisten dat een goede zet. In juni 2006 trok MySpace, nu alweer bijna vergeten, meer Amerikaans verkeer dan Google.

Tegenwoordig zit iedereen die ooit op MySpace zat, op Facebook. Iets dat Murdoch had kunnen weten. MySpace werd zelf groot ten koste van Friendster, nog zo’n sociaal netwerk dat alweer bijna vergeten is.

Twee voorbeelden niet genoeg? Ga dan eens praten bij de Telegraaf Media Groep (TMG), en vraag daar of TMG’s overname van het sociale netwerk Hyves goed bevallen is. Doe wel goede hardloopschoenen aan.

Investeren in de horeca

Investeren in sociale netwerken is als investeren in de horeca. Al is je keuken nog zo goed en je bediening nog zo charmant, op het moment dat trendsetters besluiten dat je tent niet meer hip is, begint de grote gang neerwaarts.

Voor de gebruiker van sociale media is dat geweldig nieuws: Facebook zal ooit worden opgevolgd door een nóg leukere site. Verval van de huidige sociale netwerken is een onvermijdelijke stap in het eeuwig doorbouwen aan betere sites voor morgen.

Dat is voor niemand een probleem, behalve als u hoopt op gegarandeerd beleggingsrendement.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie