Nerds houden van Google. Maar houdt Google nog wel van nerds? Recente veranderingen in Google’s zoekmachine wijzen sterk op het tegendeel. Door Arjan Dasselaar

Het was u vast nog nooit opgevallen, dus ik moet een bekentenis doen. Ik ben namelijk een nerd. Ja, dat was even schrikken hè? Hopelijk zat u stevig in uw stoel.

Het is u vast wél opgevallen dat Google goed scoort bij nerds. Slimme programmeurs die een baan krijgen bij Google, tonen dat vol trots.

Slimme programmeurs die een baan krijgen bij Microsoft, lopen daar vaak minder mee te koop. Niet omdat ze zelf niet in Microsoft geloven, maar omdat dit bedrijf onder hun soortgenoten een, eh, sterk wisselend reputatie heeft.

(Voorbeeld: klik hier en lees de derde alinea van onderen.)

Nerds

Google is groot geworden door nerds tevreden te houden. Daardoor werden nerds de natuurlijke ambassadeurs van Google. Als een familielid of vriend weer eens vastliep met MSN Search, ooit een zoekmachine van Microsoft, werd deze naar Google gedirigeerd.

Mede daardoor is Google inmiddels wereldwijd de grootste zoekmachine. En dus heeft het diezelfde nerds niet meer nodig, lijkt Google te denken. Dat blijkt wel uit de doorlopende verslechteringen in de werking van Google’s kernproduct: haar zoekmachine.

Google als gedachtenlezer

In den beginne probeerde Google zo goed mogelijk te luisteren naar de gebruikers van haar zoekmachine. Je tikte in naar welke woorden je wilde zoeken, en vervolgens kreeg je zoekresultaten te zien waar die woorden ook daadwerkelijk in voorkwamen.

Tegenwoordig probeert Google te raden waarnaar een bezoeker zoekt. Dat was in het begin nog handig, toen Google deze vermoedens als keuze aanbood. Je zocht bijvoorbeeld op ‘Massachussuts’ en kreeg dan de vraag te zien of je niet toevallig ‘Massachusetts’ bedoelde.

Dommer dan de gebruiker

Maar in dat meedenken is Google te ver gegaan. Tegenwoordig krijg je standaard de resultaten te zien op de zoekopdracht waarvan Google denkt dat je hem zou hebben ingevoerd als je brein zou werken als de algoritmes van Google.

Een meedenkende zoekmachine werkt alleen als die machine slimmer is dan haar gebruikers. Helaas is Google in veel gevallen dommer. Voorbeeldje: ik zocht op ‘valentie-elektronen’ en kreeg prompt resultaten te zien die met ‘Valentine’ te maken hadden. Deze meedenkerij kan overigens worden uitgeschakeld, maar dan moet u ingewikkelde toeren uithalen.

Uitkleden van de zoekmachine

Het blijft niet bij een eigenwijze zoekmachine die niet zoekt op woorden die je wel hebt ingetikt. Tot voor kort kon je Google dwingen om genegeerde woorden toch mee te nemen in de zoekopdracht door er het teken ‘+’ voor te zetten.

In zijn oneindige wijsheid heeft Google die mogelijkheid uitgeschakeld. Vroeger kon u zoeken naar ‘+page +google’ (met plusjes om te voorkomen dat u eindigde op ‘popla bing’) maar tegenwoordig moet u aanhalingstekens gebruiken. De zoekopdracht wordt dus nu ‘”page” ”google”’.

Boze interwebs

Dat lijkt niet veel extra werk maar als u zoals ik meer dan zeshonderd zoekopdrachten per dag door Google heenjaagt, gaat dat behoorlijk irriteren.

De ganse nerderige interwebs zijn derhalve boos. Op de populaire site Reddit liep men rood aan (seth), bij WIRED waren ze ook niet blij, op Fark.com was men boos en dan vergeet ik nog bijna Hacker News.

Waarom deze verslechtering nodig was? Dat weet niemand.

Google Plus: minder

Eén vermoeden is dat Google er zo voor wil zorgen dat mensen die op het +-teken zoeken, zo sneller terechtkomen bij het sociale netwerk van Google: Google+. Of, daaraan verwant, dat er een juridische reden is en Google ‘Google+’ als handelsmerk wil beschermen.

Beide zouden nogal domme redenen zijn, want in de Kalahari-woestijn is het momenteel drukker dan op Google+.

Buitensluiten van trouwe klanten

Eén reden voor het tegenvallende succes van Google+ is de wijze waarop dit sociale netwerk trouwe klanten lange tijd heeft buitengesloten. Een euvel dat pas afgelopen donderdag is verholpen. En dan nog maar half.

Zou Google daar misschien een wijze les uit kunnen trekken over hoe ze om moet gaan met zoekmachinegebruikers van het eerste uur?