GeenStijl deugt niet, en de Telegraaf Media Groep ook niet, vindt NRC Handelsblad. Dat mag de krant natuurlijk vinden, maar dan moet het op zijn minst beter argumenteren dan ’s lands bekendste shocklog. Door Arjan Dasselaar.

NRC Handelsblad is een sjieke krant. Zo sjiek dat je dit woord in het geval van NRC Handelsblad het liefste schrijft als ‘chique’.

Dat woord bestaat niet in het Nederlands, maar wel in het Frans, de taal van écht beschaafde mensen. (Dat het woord dan ‘pruimtabak’ betekent, zien we door de vingers.)

Stijlvol sterven

Ja, zo beschaafd zijn ze bij NRC Handelsblad dat de beruchte cabaretier Joop Visser ooit een liedje over ze maakte. Dat ging zo:

Als ik dood blijf op een dag, wil ik één ding zeker weten
Dat ze één ding niet vergeten, als ik dood blijf op een dag
Dat ze wel zo’n advertentie met zo’n mooie zwarte rand
Op mijn kosten laten zetten in de allerbeste krant
Want je bent er pas echt geweest, en je hebt ‘t pas echt gehad
Als je stijlvol bent gestorven in ‘t NRC Handelsblad

IJdele bruidegom

Joop Visser maakte maar half een grapje. Ik was, alweer wat jaren geleden, te gast op een bruiloft. Aldaar had de bruidegom een stapel NRC’s laten aanrukken zodat iedereen kennis kon nemen van de annonce die hij bij gelegenheid van de liefdevolle verbintenis met zijn minder krantenminnende partner had laten plaatsen in deze kwaliteitskrant.

Ik vraag me af of die bruidegom dat nu nog zou durven doen: pronken met zijn favoriete krant. Want NRC Handelsblad gedraagt zich recent niet echt sjiek/chic/chique*.

Hoofdredactioneel commentaar

Ik doel dan op het hoofdredactioneel commentaar van afgelopen dinsdag. Daarvan gingen mijn oren dusdanig hard klapperen dat er boven Texel enige tijd een vliegende dikke man is gezien. (Sorry. Ik heb m’n uiterste best gedaan de vuurtorenpulsen te ontwijken.)

Daarin toont NRC Handelsblad zich bijzonder kritisch over de overname van netwerksite Hyves door TMG, voluit de Telegraaf Media Groep. En voordat ik me daar op mijn beurt weer kritisch over toon, moet ik, om jij-bakken te voorkomen, wellicht even melden dat ik niet voor TMG werk.

Drogredenen

Het commentaar is een feest voor argumentatietheoretici, want hij barst van de drogredenen. Zo wordt de overname bekritiseerd omdat de krant De Telegraaf de plank (inderdaad) behoorlijk missloeg door een 9-jarig kind, wiens ouders bij een vliegramp waren overleden, ter interviewen.

Het is alsof je de rijksoverheid verwerpt omdat een lage ambtenaar vreemdgaat met je vrouw. Want TMG en de Telegraaf zijn natuurlijk niet aan elkaar gelijk te stellen. Het concern TMG doet de overname, en daarover heeft de krant De Telegraaf niets te zeggen. Omgekeerd heeft de directie van het concern TMG in de praktijk weinig invloed op adhoc-beslissingen van een verslaggeefster van de krant De Telegraaf.

Onderduiken

Een verslaggeefster die overigens moest onderduiken vanwege doodsbedreigingen, en waarover NRC Handelsblad-columnist Youp van ’t Hek schreef: ‘Ik begrijp dat Jack (de Vries, red.) inmiddels is afgetreden. Jammer. Had hem namelijk willen vragen om een klusje voor mij te klaren. Een klein precisiebombardement op het huis van Telegraaf-journaliste Jolande van der Graaf. Met gewonden? Van mij mag het gezin dood.’

Maar goed, dat was sarcasme, dus dan mag je blijkbaar schrijven wat je wilt, zijnde NRC Handelsblad. Een krant die niettemin GeenStijl uitmaakt voor een site waar ‘het ontbreken van normbesef juist het handelsmerk is’ en waar men zich te buiten gaat aan het ‘belasteren van het onderwerp’ waarover men schrijft.

NRC is hypocrieter dan GeenStijl: die laatste site doet zich tenminste niet beter voor dan ze is, met haar motto ‘Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend.’

Lasterlijk

Nu moet ik mezelf terugfluiten, want enige mate van hypocrisie van de kant van NRC Handelsblad – waarop politica Femke Halsema deze week in een andere context ook al wees - betekent nog niet dat de krant ongelijk heeft. Wie weet bevat het stuk deugdelijke argumenten?

Nou nee. Vooral groot onbegrip van de hier ten lande geldende privacywetgeving en een hoop speculatie die aan het lasterlijke grenst. En dan doel ik niet alleen op de insinuerende titel ‘Plundering van Hyves’. Ronduit verbijsterend vond ik de volgende paragraaf:

Privacyafspraken

‘Een enkele gebruiker veronderstelde dat het dagblad De Telegraaf vanaf vandaag nooit meer om een voorpaginafoto verlegen hoeft te zitten. In beginsel heeft het nu immers toegang tot de server van Hyves waarop 9 miljoen gebruikers hun teksten en beelden opslaan en in eigen kring publiceren. Dat lijkt een spookbeeld. Maar het zou waar kunnen zijn.’

Nee, dat zou het niet. Want Hyves kent privacyafspraken met gebruikers en daaraan dient ook de nieuwe eigenaar zich te houden. Wil TMG – en nogmaals: niet De Telegraaf - die afspraken wijzigen, zal het alle gebruikers die nieuwe voorwaarden moeten voorleggen.

UFO’s

Bovendien: ‘Het zou waar kunnen zijn’? Wat doet die zin in een kwaliteitskrant? Weet u wat nog meer waar kan zijn? UFO’s, bijvoorbeeld. Witte wieven. En natuurlijk de samenzweringen rondom de Bilderberg Group.

Weet u wat, die vergelijking van NRC Handelsblad met GeenStijl trek ik terug. Een vergelijking met Niburu is veel passender. Of stond die ‘N’ in ‘NRC’ daar altijd al voor?

* Doorhalen wat niet van toepassing is, of wat u niet mooi vindt.