Het is lang geleden dat technologiejournalisten zo eensgezind enthousiast waren over een nieuw stuk software. Toen de iPad-app Flipboard twee weken geleden gelanceerd werd ontplofte de blogosphere. En terecht. Door Alexander Klöpping.

Veel informatiejunks zweren al jaren bij Twitter. De dienst biedt ongekende mogelijkheden om nieuwe sites, artikelen of video's te delen met mensen die dezelfde interesses hebben.

Maar, mensen zoals mijn moeder hoeven maar één blik op m'n Twitter-programma te werpen, om te constateren dat ze Twitter stom vinden.

De grote meerderheid van de mensen vindt Twitter onbegrijpelijk en onbruikbaar door de veelheid en snelheid.

Maar veel mensen volgen daarnaast ook nog Facebook en blogs. Dat maakt dat er iedere dag duizenden tweets, honderden Facebook-berichten en nog eens duizenden blogposts voorbij komen op het scherm van de gemiddelde informatiejunk.

Intimiderend

Sociale media kunnen intimiderend zijn: een oneindige oceaan aan informatie waarin we makkelijk verdrinken. Geen wonder dat in de oude media 'infobesitas' zo'n hip woord is.

Het idee dat de internetgeneratie 'verslaafd' zou raken aan sociale media zoals Twitter en Facebook, waardoor we minder contacten in 'het echte leven' zouden maken, minder productief zouden worden en massaal aan slaaptekort zouden lijden.

Onder de streep is het idee zo'n beetje dat we uiteindelijk gaan veranderen in zombies.

Internet Is Eng

Infobesitas is natuurlijk hype-gevoelige onzin met een hoog Libelle-gehalte en zonder enige wetenschappelijke basis, bedacht door een marketingonderzoek bureau dat publicitair een slaatje slaat met een mediageniek Internet Is Eng!-verhaal.

Maar de hype raakt zijdelings wel een interessant punt: het is op z'n minst opvallend dat zoveel gevorderde internetgebruikers het zijn gaan accepteren om zulke grote hoeveelheden 'rauwe' informatie tot zich te nemen.

Google News

We hebben informatiestromen namelijk altijd door poortwachters laten filteren. Neem nieuwsconsumptie: we vertrouwen op journalisten of de algoritmes van Google News om de nieuwsstromen van persbureaus te filteren, zodat we niet alle rauwe informatie hoeven te lezen.

Bij sociale media was de techniek tot nu toe nog niet zo ver. Pas recentelijk zijn er startups in de Verenigde Staten opgericht die tot doel hebben om software te ontwikkelen die de informatieoceaan in real-time kan filteren voor iedere individuele gebruiker.

De software kan taal herkennen en gaat opzoek naar patronen, zodat relevante informatie automatisch gescheiden wordt van ruis, en lezers minder tijd kwijt zijn met filteren. Alsof iemand die jou en je vrienden heel goed kent speciaal voor jullie artikelen, websites of video's uitzoekt. Een interessant vooruitzicht.

Tweetdeck

Dit is de reden waarom technologiejournalisten zo enthousiast zijn over Flipboard. In veel opzichten is Flipboard het tegenoverstelde van de huidige generatie Twitter-programma's zoals Tweetdeck.

Waar Tweetdeck de korte berichten weergeeft op basis van chronologie, filtert Flipboard de interessante sites, artikelen en filmpjes in je Twitter-feed automatisch. Tweetdeck toont een lange, lelijke aaneenschakeling van tekst, terwijl Flipboard lijkt op een tijdschrift met veel mooie foto's en video's.

Voor mensen die Twitteren om nieuwe content te ontdekken, is Flipboard een revolutie.

Onstabiel

Er is nog veel af te dingen op de iPad-app. Zo is de dienst nog wat onstabiel omdat ze de massale aandacht maar moeilijk aankunnen, en werkt de filtering vaak nog niet optimaal. Maar opeens is er een programma dat automatisch doet waar velen voorheen uren mee bezig waren: relevante informatie uit de ruis vissen.

Flipboard is een beeldschone katalysator voor een verbeterde methode van informatieconsumptie, waardoor mijn moeder ongetwijfeld binnen afzienbare tijd ook fanatiek Twitteraar wordt.