Eigen winkeltje op wielen

Wantoestanden bij de taxistandplaats op het Leidseplein leidden dit weekend tot de dood van een klant. Intimidatie door taxichauffeurs was er al in de jaren dertig: klanten die te hoge tarieven niet wilden betalen, konden 'op hun sodemieter' krijgen. Door Anno.

Na een avontuurlijk verblijf in Amerika keerde zeeman Evert Hoedemaker terug naar Nederland.

Het was begin jaren 1930, crisistijd. Het aantal werklozen was groot. Sommige besloten een eigen 'winkeltje op wielen' te beginnen en gingen taxirijden.

Ook Hoedemaker werd 'snorder' in Amsterdam, taxichauffeur zonder vergunning. Hij was niet de enige.

Blokbanders

Nu was het zo dat alleen de 'blokbanders', taxi's met een geblokte band als herkenningsteken, een officiële vergunning hadden. Om ook aan vergunningen te komen, groepeerde Hoedemakers zich met tientallen medesnorders in de 'geelbanders'.

Een regelrechte taxioorlog brak uit. Hoedemaker was bepaald geen lieverdje tegenover zijn concurrenten, maar hij probeerde tegelijkertijd de sympathie van de Amsterdammers te winnen.

Hij leerde de geelbanders de klanten keurig te behandelen: "Niet meer teveel rekenen, niet de boel scheppen, want als we daaraan beginnen komen we er nooit."

Twee man

Voortaan kwam er ook maar één man op een taxi. Tot dan toe waren het er vaak twee, zodat klanten het niet aandurfden te protesteren tegen de hoge prijzen: "anders konden ze van die twee mannen op hun sodemieter krijgen."

Na jarenlange actie kregen de snorders uiteindelijk een vergunning. De 'eigen rijder' was geboren, maar al die verschillende aanbieders veroorzaakten een regelrechte chaos. Daarom richtten de organisaties na de Tweede Wereldoorlog gezamenlijk de Vereniging Centraal Bureau voor Taxi's (CBvT) op.

Sinds deze taxicentrale in 1998 niet meer de enige aanbieder is, is de onrust in de Amsterdamse taxiwereld teruggekeerd.

Spoor

Concurrentiestrijd was er in de negentiende eeuw vooral op het spoor, tussen vier grote maatschappijen. Ook in deze strijd werden vooral de klanten de dupe van het gebrek aan samenwerking.

De column Anno NU geeft wekelijks een stukje geschiedenis bij het nieuws. Reageren? Ga naar www.anno.nl.

Tip de redactie