Het lijkt me dodelijk vermoeiend om Mohamed Enait te zijn, de advocaat die vorige week wegliep uit een uitzending van Pauw en Witteman. Jezelf de hele dag beledigd voelen, ga er maar aan staan. Door Nico Dijkshoorn.

Dat begint al meteen na het wakker worden. Het wekkertje gaat.

Enait slaapt rechtop, omdat andere mensen dat liggend doen. Liggend slapen vindt hij “een westers-materialistische horizontale provocatie.”

Hij werpt een blik op de wekker en is al onderweg, met het schuim om zijn baard, naar de klantenservice van De Blokker om de hoek.

Witmanwekkers

“Wat voor kleur heeft de grote wijzer? Precies, wit. En de kleine wijzer? Die is donker ja. U verkoopt willens en wetens witmanwekkers.''

''Deze wekker is ontworpen door een autoriteitsnazi die het ontwaken van moslims op een agressief monopolistische wijze probeert te manipuleren. Deze witmanwekker is ontworpen in een traditie die uw Hollandse, met bloed overgoten, koloniale rol in het nabije verleden verraadt.''

''En waarom klinkt er een belletje als de wekker afgaat. Waarom hoor ik Allah niet als deze wekker afgaat? Waarom een belletje, een beredeneerd westers geluid dat staat voor auditieve onderdrukking van de in Nederland wakker wordende moslim.''

''Waarom staat deze wekker op drie pootjes? Is dat een witmanwesterse verwijzing naar een oud-christelijk gebruik om mij, andersgelovige, een ledemaat naar keuze van het lichaam te slaan met een witmanzwaard?

Bonnetje

Zou Jeroen Pauw in De Blokker werken, hij zou, ondertussen een tijdschrift doorbladerend, om het bonnetje vragen, Enait meteen weer razend. “Dat bonnetje was wit. Ik heb het ritueel verbrand. Het was een suggestief-agressief witmansbonnetje.”

Zo moet dat de hele dag doorgaan, dat kan niet anders. Geen mens laat zich makkelijker beledigen dan Enait. Brood halen bij de bakker. De bekende vraag. “Wilt u het gesneden”

Enait er meteen met gestrekt been in. “Ja, natuurlijk. Of bedoelt u dat ik het juist ongesneden moet meenemen omdat ik thuis toch genoeg messen heb liggen? Wat u nu doet is mij qua broodkoopbeleving willens en wetens neerzetten als een meel- en graan fundamentalist.''

''U misbruikt uw broodbak-specialisme om mij verkooptechnisch te stigmatiseren als een broodsubversief. Ja, witmansbakkersbediende, ik wil mijn brood gesneden, en wilt u het in mijn mutsje doen?”

Onbedoeld komisch

Dat is wat Enait zo onweerstaanbaar en ongetwijfeld onbedoeld komisch maakt. Zijn geforceerd linguïstische taalwondertjes als hij zichzelf verdedigt tegen een vermeende belediging. Dat kan de hele dag doorgaan.

Bijvoorbeeld als hij bij een tankstation even snel een zak dropsleutels voor onderweg haalt. “Of ik nog heb getankt? U bedoelt bij deze vooruitgeschoven post van het westers conservatief imperialistisch denken, deze gedoemde plek waar het olie-imperialisme zijn geïmpregneerde fascistische gezicht laat zien, daar waar het zwarte witmansgoud tegen woekerprijzen in de met bloedgeld afbetaalde automobielen van evenzovele aanhangers van de gemotoriseerde satan vloeit?”

Jammer

Ik vind het jammer dat hij vorige week is weggelopen. Ik had hem Paul Witteman zo graag horen beledigen.

“Meneer Witteman, mag ik u vanuit een existentieel geboorte-bewustzijn vragen waarom u halsstarrig en tegelijk provocerend, uw naam nog steeds niet hebt laten veranderen in Allah Zwartman? Of bent uw te veel gehecht geraakt aan deze door uw witte moeder, voorhoedevechtster van de witte-namen nazi’s, aan u geschonken onderdrukkingsachternaam?''

''Witteman, het is al erg genoeg dat u er een bent. U provoceert mij vanuit een klassiek christelijke naamgevingsgedachte. Waarom heet u nog steeds geen Wattemak? Dat kost maar 2 letters! Ik ben weg hier!”