Paul de Leeuw denkt na over een eigen tijdschrift, met de verrassende titel Paul. Dat had ik origineler verwacht. De Benno zou heel mooi zijn geweest. Door Nico Dijkshoorn.

Vernoemd naar mijn dwergreiger die vorig jaar, op jacht naar roodbaars, in volle vaart tegen het raam van een viswinkel vloog. Hij zou hem ook De Beste kunnen noemen.

Want dat is Paul namelijk. De Beste. Vindt hij zelf. En wat doen mensen die zichzelf het beste vinden? Die maken uiteindelijk allemaal een tijdschrift met hun eigen naam er op.

Ultieme ijdelheid

Het is de ultieme ijdelheid. Linda de Mol legt nu al jaren uit dat ze gewoon een leuk wijf uit Hilversum is, die ook maar gewoon haar kont afveegt. Waarschijnlijk niet met haar eigen tijdschrift.

Een rare paradox is het, een tijdschrift op de markt brengen om je gewoonheid met miljoenen vrouwen te delen. Dat riekt naar Oprah Winfrey, die zich zelfs met tipex zou laten injecteren om de blankste negerin van Amerika te blijven.

Bij Paul ligt dat heel anders. Die vindt zichzelf helemaal niet gewoon. Een door god zelf gebakken geschenk, zo moeten wij hem zien. God kneedde eerst lusteloos wat half achterlijke gewonen mensen - dat zijn wij - en ging er eens echt goed voor zitten toen hij Paul de Leeuw schiep. Dat moest gods ultieme mens worden. Paul zelf vindt dat hij heel goed is gelukt.

Salaris

Tijdens een omroepcongres in Bussum nam hij, toen er werd gediscussieerd over de hoogte van het salaris, verschillende keren het woord. Ik zal het even kort voor u samenvatten. Paul is het geld meer dan waard. Hij is uniek. Hij schenkt ons levensvreugde.

Paul kan goed presenteren. Anderen mensen niet. Wij moeten heel erg blij zijn met Paul. Hij bezit een uniek talent en eigenlijk hebben we met een paar miljoen per jaar een koopje aan hem. En oh ja, of we ook allemaal naar zijn film gaan. Daarin speelt Paul de hele film een gekke Paul. Ook niemand speelt beter een gekke Paul dan Paul de Leeuw zelf.

Hopjesvla

Waar het op neerkomt is dat Paul de Leeuw het presenteren van een televisieprogramma een prestatie vindt die ongeveer 1000 keer hoger moet worden gehonoreerd dan, ik zeg maar wat, een hele goede ziekenverzorgster. Hele goede brandweermannen, fijn dat ze er zijn, maar een brandend huis in wandelen en vier kinderen redden, dat is natuurlijk niet te vergelijken met wat Paul allemaal doet. Hij ligt bijvoorbeeld in een zwembroek midden in de hopjesvla.

Misschien heeft Paul wel gelijk. Je haar scheef over je hoofd kammen, een bromfietshelm onder je arm doen en met een hangende bek aan je kruis gaan staan krabben, niet iedereen kan dat. Ik wil dat hier wel toegeven: niemand doet dat beter dan Paul de Leeuw.

Wij, talentloze harde werkers, doen dat ergens op een verjaardag, tussen de schuifdeuren en dan pist tante Annie één keer per jaar in haar broek van het lachen. Paul durft het op een podium te doen en moet daar dus rijkelijk voor worden beloond.

Gouden koets

Dat tijdschrift is eigenlijk een heel normale ontwikkeling. Kwestie van doorgroeien. Nu een tijdschrift, volgend jaar een eigen gouden koets en het jaar daarna wil Paul de provincie Drenthe als oprijlaan. Omdat hij het verdient.

Maar zover is het nog niet. Eerst maar eens wachten op dat mieterse tijdschrift. Woordvoerder Martijn van Schieveen, van Pauls bedrijf EVA Media, vindt het een 'ontzettend interessante gedachte.' Snap ik wel. Dat is een beetje de makke van deze zonnegod in opleiding. Hij heeft iets te veel mensen om zich heen die hem dag en nacht vertellen dat hij iedere cent waard is.

De Paul is nog maar een werktitel. Het tijdschrift zal waarschijnlijk 'Haha, Rijk Door Jou, Domme Klootzak' gaan heten.