Ouders denken vaak lang na over de naam van hun baby. En dat is maar goed ook, want een naam bepaalt meer dan je denkt. Door Onze Taal.

Emma en Daan worden de populairste babynamen van 2009 – dat gaat de SVB in januari bekendmaken.

Daan was in 2008 ook al eerste, Emma was toen runner-up achter Sophie. In België zijn Emma en Noah de nummers één, in Duitsland Hanna en Leon. Dat zijn allemaal korte, eenvoudige namen.

Bloem en Hommel

Kort en eenvoudig is een van de trends van de laatste jaren, maar unieke, eigenwijze namen zijn ook populair. Namen als Bloem, Hommel, Ruiter, Panter en Diesel. Mooi, maar je moet ermee oppassen.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat jongens met ongebruikelijke namen vaker op het slechte pad geraken dan jongens met gewone namen. De verklaring is niet helemaal duidelijk, en of het klopt, moet je je ook maar afvragen, maar wie geen risico wil nemen, kan zijn zoon beter Sem of Stijn noemen.

Diagnose

Ook geen aanrader is Jayden – een geliefde naam sinds Britney Spears haar tweede kind zo noemde – want bij Amerikaanse en showbizznamen ligt gevaar nummer twee op de loer: de leerkracht. Niet zelden blijkt dat juf en mees aan iedere naam een verwachtingspatroon koppelen.

Lucas en Lieke komen bij hen direct door de ballotage, en Ruben en Rosa ook, maar namen als Kimberley, Jeffrey, Wesley en Britney zien ze toch vooral als een diagnose.

Schaamnaam

Wat het ook wordt – Kayley of Ming-Ming of Annabel – hou bij het verzinnen van een naam wel rekening met de achternaam van de kleine, want anders krijgt hij of zij misschien een 'schaamnaam'. Zoals Fokje Modder, Constant Lam of Jos Tibant. Of Connie Plassen.

Er blijken echt mensen te zijn die zo heten, en die mensen moeten toch ouders hebben gehad die dat hadden kunnen voorkomen. Het verschijnsel is overigens niet typisch Nederlands, want in Engeland wonen Hazel Nutt, Justin Case, Bill Board en Mary Christmas.

Jo met de banjo

Ten slotte is er nog iets wat door ouders eigenlijk niet te voorzien is, maar wat wel degelijk te maken heeft met de naam die het kind krijgt: het ‘name-letter effect’. Dit houdt in dat mensen een onbewuste voorkeur ontwikkelen voor woorden en namen die op hun eigen naam lijken.

Dat naam-lettereffect voorspelt dat Tessa eerder naar Tessel op vakantie zal gaan dan naar Ameland (waar Amélie dan weer te vinden is), dat er bij Heineken significant meer Heinen werken dan bij Philips, en dat Jo liever banjo speelt dan Lien.

Het lijkt een sterk verhaal, maar er is volkomen serieus onderzoek dat dit effect bevestigt … en het kan toeval zijn, maar in de toptien van de populairste New Yorkse jongensnamen van dit moment staan wel mooi drie namen die de letters N en Y bevatten: Anthony, Ryan en nummer één Jayden.

Reageren? Ga naar www.onzetaal.nl