Het nieuwste vriendje van Jennifer Aniston? De theorie achter de stelling van Pythagoras? Sinds kort kun je dit soort prangende kwesties niet meer alleen ‘googelen’, maar ook ‘bingen’, met de nieuwe zoekmachine van Microsoft. Maar of het toekomst heeft? Door Onze Taal.

Wordt het Bonk? Plons? Of toch liever Bang? Jarenlang moeten ze erover hebben vergaderd bij Microsoft, over de naam van hun prestigieuze zoekmachine die Google moet doen vergeten.

Vele termen moeten daar in de boardroom zijn geopperd – en evenzovele weer verworpen. Tot er uiteindelijk een overbleef die lekker bekte en nergens ter wereld al werd gebruikt als scheldwoord of naam van een geslachtsziekte. Het werd Bing.

Belletje

Dat het wel ongeveer op die manier gegaan móét zijn, blijkt uit de toelichting van Microsoft. Die noemde als een van de belangrijkste kwaliteiten van de naam dat het niet iets slechts betekende.

Wel heeft Bing al voorzichtig een positieve associatie. Het klinkt als het geluid van een belletje: “het belletje van de aha-erlebnis”, aldus Microsoft. Oftewel: “the sound of found”.

Optuigen

Dat is hoe marketeers het tegenwoordig graag hebben: goed klinkende onzinnamen met een onbelast verleden. Vervolgens mogen zij de term optuigen met mooie betekenissen, daarbij natuurlijk geholpen door een fiks reclamebudget. Dat van Microsoft bedraagt een slordige 100 miljoen dollar.

Bij Google ging het destijds anders. Dat bedrijf koos wél direct een naam met betekenis: ‘googol’ is een getal met honderd nullen na de één. Iets onvoorstelbaar groots dus – om maar even gelijk de grenzeloze ambitie te onderstrepen.

Advocaten

En er is nóg een groot verschil tussen de twee zoekmachines. Als een van de voordelen van Bing noemt Microsoft dat het te “verwerkwoorden” is tot to bing. Of in Nederland: bingen, bingde, gebingd.

Google heeft juist niet zulke goede herinneringen aan het ‘verwerkwoorden’ van de bedrijfsnaam. Sterker, de merkenrechtadvocaten van Google hebben er de handen vol aan. Die tikken woordenboeken en media over de hele wereld op de vingers als zij het werkwoord googelen gebruiken als ‘zoeken op internet’.

Daar moet van Google op z’n minst bij: ‘met de zoekmachine van Google’. Dat alles om te voorkomen dat anderen er met hun merk vandoor gaan.

Smurfentaal

Of bingen ook de woordenboeken haalt? Voorlopig klinkt het nog wel erg als smurfentaal: we hebben de bing gebingd. En zelfs als de pr-machine van Microsoft op den duur haar werk gaat doen, zal het niet eenvoudig zijn om googelen te verdringen.

Eén betekenis heeft Bing inmiddels dan ook al verworven. Niet dankzij reclame, maar door de vele internetters die in de naam een afkorting meenden te zien: ‘Bing Is Not Google’.

Reageren? Ga naar www.onzetaal.nl.