Jazz die in de eerste helft van de vorige eeuw in New Orleans werd gemaakt, werd als dusdanig cultureel belangrijk beschouwd dat er een concertzaal en een band voor werd opgericht. Die band treedt nog steeds op.

De Preservation Jazz Hall Band werd in 1963 opgericht als huisband voor de twee jaar eerder geopende Preservation Hall, die diende om jazzmuziek uit New Orleans in zijn oorspronkelijk vorm te behouden en om jazzmuzikanten van levensonderhoud te voorzien gedurende de tanende populariteit van het genre in dat decennium.

Het muzikale collectief zorgde voor een renaissance van het genre, met Dr. John als een van de bekendste hedendaagse vertolkers van het zompige type jazz. That’s It!, vorig jaar al in de VS verschenen, geldt als jubileumalbum en is geproduceerd door bandleider en voornaamste componist Ben Jaffe met My Morning Jacket-zanger Jim James.

Dat lijkt aanvankelijk een eigenaardige combinatie, maar de Preservation Jazz Hall Band tourde ooit als voorprogramma van de rockband My Morning Jacket. De frisse productionele inslag van James is een fijne bijkomstigheid op een plaat die volstaat met sterke composities, hoewel lang niet allemaal geënt op de New Orleans-traditie.

Zweterig

Zo doet het titelnummer eerder denken aan vlammende stukken van het orkest van Benny Goodman met Gene Krupa achter de drumkit, terwijl het prangende en zweterige August Nights een directe verwijzing is naar het werk van Billie Holiday uit dezelfde periode. Het zijn de prijsnummers op That’s It!, hoewel ontypisch voor het orkest.

Dixielandnummers Dear Lord (Give Me Strength), The Darker It Gets en Come With Me zijn zo authentiek dat je zou denken dat Louis Armstrong ze al eens moet hebben opgenomen. Anderzijds klinken Rattlin’ Bones en Halfway Right, Halfway Wrong alsof ze op een verse Dr. John-plaat staan. Traditioneel, maar niet ouderwets.


Preservation Jazz Hall Band staat vrijdag 11 juli op North Sea Jazz, Ahoy.