Wekenlang voerde de Britse groep Clean Bandit de hitlijsten aan met de single Rather Be. Het succesverhaal van het kwartet hangt van toevalligheden aan elkaar en resulteerde in het debuutalbum New Eyes.

Het spil van de uit Cambridge afkomstige groep is producer Jack Patterson, samen met zijn ex-vriendin Grace Chatto, Pattersons broer Luke en Milan Amin-Smith. Het idee om een band te formeren ontstond nadat Patterson opnames begon te remixen van het strijkkwartet van Chatto en Amin-Smith, die goed in de smaak vielen.

Een van de eerste resultaten was de single Mozart’s House, tevens de eerste hit voor Clean Bandit in de Britse Top 40. De violen en cello’s zijn op vrijwel ieder liedje op New Eyes te horen. Het concept van klassieke muziek koppelen aan popmuziek is zeker niet nieuw, maar het kwartet uit Cambridge geeft er een frisse draai aan.

De hit Rather Be, met gastvocalen van Jess Glynne, geeft een aardig beeld van wat je kunt verwachten van het debuutalbum. Liedjes als Extraordinary, Cologne en Telephone Banking zijn van hetzelfde laken een pak. Clean Bandit haakt in op de recente house-opleving met Heart Of Fire en een breakbeat aan het einde van Up Again.

Nintendo-geluiden

Verder bedient Clean Bandit zich van gladde R&B (A+E), dromerige triphop (Birch), minimalistische hiphop (titelnummer) en een Rihanna-achtig zomerdeuntje (Come Over). De groep laat punten liggen door het slotnummer, waarop een klassiek stuk wordt gecombineerd met ouderwetse Nintendo-geluiden, niet verder uit te werken.

De eerste langspeler van Clean Bandit bevat echter genoeg potentiële opvolgers van Rather Be om nog een jaar lang de ether te domineren en ook de oude singles Dust Clears en Mozart’s House vervelen nog niet. Geen van de liedjes is daarentegen sterk genoeg om het succes van de voorjaarshit van 2014 te overtreffen.