De kluizen van Michael Jackson worden de komende jaren geplunderd om een reeks postume albums uit te brengen. Xscape is echter niet half zo slecht als je zou verwachten van een plaat vol afgekeurde demo's.

Want dat is in feite wat Xscape behelst: acht liedjes die Jackson toen hij nog leefde niet wilde uitbrengen, met als simpele reden dat hij ze niet sterk genoeg vond om op een van zijn albums te plaatsen. Jackson wilde alleen de beste liedjes die hij tot zijn beschikking had uitbrengen en mede daarom zijn veel van zijn platen zo memorabel.

Eigentijdse producers als Timbaland, Giorgio Tuinfort, StarGate, Rodney Jerkins en Jerome Harmon werden aangewezen om Jacksons demo-opnames onder handen te nemen en te laten klinken alsof The King Of Pop de liedjes recentelijk nog heeft opgenomen. Toch grijpen ze veelal terug op wat verouderde R&B-producties.

Maar het is onwaarschijnlijk dat de liedjes heel veel anders hadden geklonken wanneer Jackson ze tijdens zijn leven had uitgebracht. Jerkins werkte nog met Jackson aan het titelnummer en de muzikale invulling van Loving You door Harmon en Timbaland ligt in lijn met wat we eerder hoorden op de albums Bad en Dangerous.

Vertaalslag

De akoestische gitaren uit Horse With No Name van America zijn op de uiteindelijke versie van A Place With No Name vervangen door een synthetische baslijn die memoreert aan Jacksons eigen Leave Me Alone. Met de nummers Chicago en Slave To The Rhythm weten de producers een goede vertaalslag naar het heden te maken.

Luisterend naar de demoversies van deze liedjes (toegevoegd op de dubbel-cd-variant) blijkt dat de producers van Xscape een goed beeld hadden van hoe Jackson de nummers destijds had willen voltooien. Met name Love Never Felt So Good, Blue Gangsta en Do You Know Where Your Children Are dragen Jacksons typerende signatuur.