De Belgische zanger Milow bracht twee jaar in Californië door voor het maken van zijn vijfde studioalbum Silver Linings. Daar werkte hij met een aantal hitschrijvers om van toekomstig hitlijstsucces verzekerd te zijn.

Dat is geen slechte zet, daar het alweer een aantal jaar geleden is dat Jonathan Vandenbroeck een top 10-hit scoorde in Nederland en Vlaanderen. Zijn platen doen het wel steevast goed. Voorganger North And South uit 2011 leverde Milow zelfs zijn hoogste notering op in de Album Top 100 (tot op heden enige top 10-album).

Een echte hit blijft nog uit, maar Silver Linings heeft voldoende singlekandidaten. In de VS werkte Milow onder meer met Johnathan Rice (producer Jenny Lewis), Eric D. Johnson (Fruit Bats), Jenny O., Mike Daly (schreef liedjes met Jason Mraz, Christina Perri en Lana Del Rey) en Linda Perry (schreef hits voor Christina Aguilera en Pink).

Alle liedjes klinken desondanks onmiskenbaar als Milow, mede vanwege de luchtige productie van Jo Francken en de zanger zelf. Silver Linings bevat licht verteerbare popdeuntjes als Learning How To Disappear, We Must Be Crazy, The Golden Hour, My Mother’s House, Mistaken en Against The Tide, die geen van allen echt opvallen.

Musicalliedje

Een paar keer weet Milow wel je aandacht te grijpen, bijvoorbeeld met het dromerige Echoes In The Dark (duet met Courtney Marie Andrews), folksong You’re Still Alive In My Head en het jazzy, voorzichtig aan Blue Öyster Cults (Don’t Fear) The Reaper memorerende Wind Me Up. Irving Berlins musicalliedje Blue Skies uit 1926 is een potentiële hit.

Op de als bonus toegevoegde live-cd staan acht akoestische liedjes die het album niet hebben gehaald, waaronder het met Heather Nova geschreven The Loneliest Girl In The World en een duet met Laura Jansen. Milows interactie met het publiek op I Was A Famous Singer en Cowboys Pirates Musketeers zorgt voor onverwachte oorwurmen.