Hoe zou een klassiek vocaliste het ervan afbrengen in The Voice Of Holland? Een interessante vraag, wellicht, maar in het concurrerende Holland’s Got Talent ging operazangeresje Amira Willighagen er met de overwinning vandoor.

De tienjarige zangeres wist jurylid Gordon tot tranen te roeren met haar engelachtige stem. Willighagens moeder heeft voor het debuutalbum Amira repertoire uitgezocht dat past bij de kristalheldere vocalen van het meisje. Op haar eerste album wordt ze bijgestaan door het Praags Filharmonisch Orkest en het St. Jozef-jeugdkoor.

Willighagen werkt zich moeiteloos door stukken van Mozart, Puccini, Dvorak, Bach, Handel en Orff heen, al lijken ook moderne klassieke werken van Andrew Lloyd Webber (Pie Jesu) en Ennio Morricone (Nella Fantasia) de kinderster geen enkele moeite te kosten. Geregeld klinkt haar stem ontzagwekkend en meeslepend.

Want hoewel je het niet verwacht van een meisje van deze jonge leeftijd, straalt ze in haar puurheid tevens een soort volwassenheid uit. Alsof er een oude ziel haar stembanden beroert. Willighagen raakt steevast de juiste noten, maar haar grootste prestatie is om haar luisteraars ook om te ontroeren met deze liederen.

Knieval

Nu zijn de geselecteerde aria’s allen tamelijk lichtvoetig en geschikt voor een breed publiek. Desondanks wordt de commerciële knieval die operapop heet (denk aan sterren als Andrea Bocelli, Il Divo en Il Volo) hier gemeden. Een vergelijking met de dertienjarige America’s Got Talent-winnares Jackie Evancho is wel op zijn plaats.

Met een ontegenzeggelijk talent als dit lijkt Amira Willighagen een gouden toekomst tegemoet te gaan, zeker wanneer Nick Patrick en William Hayward de smaakvolle producties en arrangementen blijven verzorgen. Op technisch vlak verbleken eigenlijk alle andere talentenjachtwinnaars bij deze jongedame.