In de jaren 60 was de Nigeriaanse muzikant Fela Kuti de grondlegger van de afrobeat, een politiekgeëngageerd genre dat westerse en Afrikaanse elementen combineert. Zijn jongste zoon Seun zet zijn werk voort.

Toen zijn vader in 1997 op 58-jarige leeftijd overleed, was Seun Kuti pas veertien jaar oud, maar het was destijds al zijn wens in de voetstappen van zijn pa te treden. Hij werd de bandleider van zijn vaders befaamde begeleidingsband Egypt 80 en bracht in 2008 het debuutalbum Many Things uit. De tweede plaat volgde in 2011.

Op het derde album A Long Way To The Beginning zet Seun Kuti het gedachtegoed van zijn vader voort en hij put ook ruimschoots uit het muzikale vaatje dat Fela Kuti in het verleden heeft aangelegd. Als troonopvolger van de afrobeat overtuigt de saxofonist met name op uitstekende composities als Black Woman en Kalakuta Boy.

Tekstueel passen beide stukken eveneens in de ideologie van zijn vader. In andere liedjes worden de strubbelingen belicht waar het Afrikaanse continent nog altijd mee te maken heeft. Onderwerpen als corruptie, imperialisme, onderdrukking en revolutie worden verpakt in een aantrekkelijke mix van jazz, funk, hiphop en Afrikaanse pop.

Noodzakelijk

De rappassages op IMF en Higher Consciousness zijn niet van het allerhoogste niveau en kunnen worden gezien als een noodzakelijk kwaad om de boodschap van Seun Kuti voor een breed publiek te verhelderen. Kuti’s achtergrondzangeressen zijn daarentegen wel voortreffelijk, met name op African Smoke en Ohun Alive.

A Long Way To The Beginning ademt weliswaar de drukte en bedrijvigheid van Lagos, de grootste stad van Afrika, maar de exotische klanken van Seun Kuti en Egypt 80 blijken in een studio in België te zijn opgenomen. Dat is misschien een kleine deceptie, maar het doet niets af aan de integriteit van deze strijdliederen.