Met zijn eigen frisse stijl week Nielson al snel al af van de gangbare, reflectieve singer-songwriterstijl van zijn collega’s. Het maakte van Nielson in korte tijd een van de meest succesvolle jonge artiesten van Nederlandse bodem.

Niels Littooij verwierf bekendheid in het televisieprogramma De Beste Singer-Songwriter Van Nederland, hoewel hij die eretitel aan zich voorbij zag gaan (naar Douwe Bob Postuma). Na een reeks aanstekelijke pophits, waaronder duetten met Bløf en Miss Montreal, presenteert Nielson nu zijn debuutalbum Zo Van Aaah Yeah.

De zanger heeft bijna twee jaar gewerkt aan het eindresultaat en dat hoor je af aan de kwaliteit van de producties. Ieder liedje zou namelijk een single kunnen zijn, want Nielson heeft het zeldzame talent om beknopte, memorabele hits te schrijven. Toch bekruipt je bij ieder liedje het gevoel dat het ogenschijnlijk simpel in elkaar zit.

Die simpliciteit is Nielsons grote kracht, gecombineerd met zijn speelse omgang met taal en zijn positieve attitude. Goede voorbeelden daarvan op zijn debuutplaat zijn We Gaan Door, Kop In Het Zand, Jaloers en Als Ik Door De Nacht Reis. Nielsons continue vrolijkheid gaat wel soms ten koste van zijn geloofwaardigheid.

Integriteit

Hij bezingt zijn tekortkomingen in het liedje Klootzak, zij op een dergelijk opgewekte wijze dat het de integriteit van de tekst aantast. De superlatieven en lofuitingen waar hij zijn geliefde(s) mee bedelft, zijn vaak ongegeneerd klef. Alsof Beauty & De Brains nog niet genoeg was, krijg je ook nog Als Ik Naar Je Kijk, Te en Dompel Me Onder.

Wie echter geen genoeg kan krijgen van Nielsons voorgaande singles en zijn schijnbaar grenzeloze gelukzaligheid, zal veel plezier beleven aan de zorgeloze deunen op Zo Van Aaah Yeah. Deze olijke knaap start lachend zijn carrière als Nederlandstalige popster en geeft zijn introvertere collega’s het nakijken.