Thomas Azier - Hylas

In de Griekse mythologie is Hylas de jonge knecht van Herakles, die tijdens de queeste naar het gulden vlies van Chrysomallos de zee in werd gelokt door wellustige nimfen. Zanger Thomas Azier gebruikt zijn naam als albumtitel.

Thomas Azier is een vanuit Berlijn opererende Nederlandse zanger en producer. Hoewel nu pas zijn debuutalbum Hylas verschijnt, werkte Azier al als producer en liedschrijver mee op Racine Carrée, het tweede album van de Belgische artiest Stromae. Daarmee rijst de vraag of zijn eigen album ook dergelijke hits bevat.

De songtitels op Aziers debuut verraden een fascinatie met historische en literaire figuren. Naast het mythische personage Hylas wordt bijvoorbeeld de in een concentratiekamp omgekomen Duitse boxer Johann Trollmann bezongen in Rukeli’s Last DanceVerwandlung lijkt een referentie naar een boek van Franz Kafka.

De verwijzingen geven de elektronische producties van Azier extra gewicht, al is het merendeel van de nummers vooral bedoeld om op te dansen. Dat kan uitstekend op uitbundige liedjes als Ghostcity en Sirens Of The Citylight. In dramatiek, materie en klankbeeld doen de liedjes geregeld denken aan groepen als Ultravox en Japan.

Onzuiverheden

Hoewel Aziers vocalen tijdens optredens een punt van kritiek vormen, klinkt zijn stem op plaat bijzonder aangenaam. Het is mogelijk dat zijn zangtalent zich live anders manifesteert dan in de studio of hij weet de onzuiverheden dusdanig weg te poetsen dat zijn stem als prettig wordt ervaren. Het is in beide gevallen een verdienste.

Aziers liedjes zijn mogelijk te donker om door een breed scala aan radiostations te worden opgepikt, waardoor sterke composities als Shadow Of The Sun, Futuresound en Red Eyes bij voorbaat al weinig kans maken om hits te worden. Dat neemt niet weg dat Hylas een debuut van wereldklasse is, met of zonder hitsingles.

Lees meer over:
Tip de redactie