Volkszanger Jason Bouman werd bekend toen hij in 2013 de talentenjacht Bloed, Zweet En Tranen won, waarin naar een opvolger van André Hazes werd gezocht. Maar is Bouman meer dan de zoveelste Hazes-kloon?

Bij beluistering van Boumans debuutalbum valt meteen op dat zijn zangstijl hevig gemodelleerd is naar die van de in 2004 overleden volksheld. Maar het zou niet helemaal eerlijk zijn om hem vanwege zijn timbre en frasering als een imitator weg te zetten, want zo nu en dan laat hij een oorspronkelijk stemgeluid horen.

Het lijkt dan ook alsof er bewust voor gekozen is om de Hazes-covers (die vanwege de zangwedstrijd natuurlijk niet mochten ontbreken) helemaal op het einde van het album te plaatsen. De covers van Zij Gelooft In Mij, Zeg Maar Niets Meer, Want Ik Hou Van Jou en Kleine Jongen zijn nauwkeurige kopieën van de originele hits.

De eerste zeven liedjes op Zomaar Ineens zijn nieuwe composities, grotendeels geschreven door producer Jeroen Englebert. Zijn productie- en schrijfstijl laveert ergens tussen de oude powerballads van Marco Borsato (M’n Leven Gaat Door, Dit Is Voor Wanhoop) en de kroegliederen van Frans Duijts (’t Regent Bier, Laat Maar).

Materie

De materie die Bouman bezingt loopt ook nogal uiteen, van de geboorte van zijn tweede kind op het vrolijke Ze Is Geboren (Shego) tot de verhuizing van zijn moeder naar een bejaardentehuis in Het Laatste Huis. Hij beschrijft een ontmoeting met de "ideale vrouw" met "de mooiste mond en de mooiste kont" op Prima Donna DD Diva.

De liedjes van Englebert passen goed bij het warme stemgeluid van Bouman, al hinken de heren nog op twee gedachten. Het volkse repertoire heeft Bouman goed onder de knie, maar hij toont ambities richting het serieuzere popwerk. Mits hij zijn Hazes-maniertjes loslaat, zou daar voor hem een mooie toekomst kunnen liggen.