Na twee albums te hebben uitgebracht met de begeleidingsband The Small Town Villains probeert singer-songwriter Tommy Ebben het op zijn vierde album weer solo. Hij geeft de plaat derhalve zijn eigen naam mee.

De uit Utrecht afkomstige Tommy Ebben bracht vijf jaar geleden al in eigen beheer het album Old Masters Painted These Moments uit, waarna hij een platencontract aangeboden kreeg door Goomah Music. Ebben bracht vervolgens met The Small Town Villains de albums Dreamless Slumbers en A Whisper To Arms uit.

Inmiddels zijn we drie jaar verder en heeft Ebben zijn begeleidingsband laten vallen. Niet dat de muzikant de plaat volledig zelf heeft ingespeeld. Een belangrijk deel van het instrumentarium werd door producer Ferdy van der Singel voor zijn rekening genomen en diverse gastmuzikanten verzorgen eveneens onmisbare bijdrages.

Het grote verschil tussen dit album en zijn voorgangers, is dat Ebben afstand heeft genomen van de kenmerkende gitaarklanken van het Amerikaanse achterland. Nog steeds opererend met folk en aanverwante genres als voornaamste voedingsbodem, maar nu bemest met een Europese popmentaliteit en Hollandse eigenzinnigheid.

Contrast

Waar Bruce Springsteen, Tom Petty en John Mellencamp nog referentiepunten waren op voorganger A Whisper To Arms, kiest Ebben op deze langspeler voor een scherp contrast met elektronische producties als Blank Photographs, The Only Ones en Keep A Light On, waarop synthesizers en samples vrij spel krijgen.

Niet dat Ebben fans van het eerste uur afschrikt met de nieuwe koers, want liedjes als September Skies, I Wish I Was A Carpenter en Mistaken For Dawn zijn erg conventioneel. Een paar keer vindt hij de juiste balans (Battle Of The Bismarck Sea, Golden, Red Curled Curtain), maar de muzikale zoektocht lijkt nog niet voorbij.