Soms zeggen albumhoezen veel over de muzikale inhoud van een plaat, maar dat gaat gelukkig niet op voor Epiphany Electrified van Han Litz Group. Achter de spuuglelijke hoes gaan aantrekkelijke deuntjes schuil.

De internationaal gevierde Han Litz Group bracht in 2012 het debuutalbum Epiphany uit, waarop het collectief een stijlvolle mix van jazz, funk en bossanova liet horen. Een tweede langspeler ligt nog in het verschiet, maar in de vorm van Epiphany Electrified wordt de wachttijd opgevuld met herbewerkingen van eerdere stukken.

Zes van de tien nummers van het debuut ondergaan een verjongingskuur, waarbij de zomerse jazz van de fluitist van elektronische beats, samples en synthesizers wordt voorzien. Overigens gebeurt dat vrijwel overal op subtiele en smaakvolle wijze, zonder de authenticiteit van de oorspronkelijke composities aan te tasten.

Het is vooral interessant om te horen hoe de verschillende dj’s en producers (veelal relatief onbekende namen) met eenzelfde compositie omgaan. Zo is Kid Sublime’s remix van Epiphany veel funkier en swingender dan de loungeversie van Nelson & Djosa, terwijl Diephuis de Latijns-Amerikaanse invloeden van het origineel benadrukt.

Diversiteit

Ook de composities Flute Funk, Bairro Alto en 11.11 worden meerdere malen van andere arrangementen voorzien, waarbij gevarieerde stijlen als fusion, reggae, funk, Ballaeric-house en hiphop de revue passeren. Ondanks de verschillende ideeën en de diversiteit van de remixen klinkt Epiphany Electrified als een consistent geheel.

Remixen als die van Purity en A Samurai’s Way zouden, evenals het nieuwe stuk When The Funk Hits The Flute,  moeiteloos op een Café Del Mar-album kunnen staan, waarop jaarlijks de beste loungenummers worden samengevoegd. Laat je niet misleiden door de slechte Photoshop-effecten, want het product is verder uitstekend.