Het vijfde studioalbum van de rockband The Gaslight Anthem is in de maak en is naar verluidt beïnvloed door het album No Code van Pearl Jam uit 1996. Voorlopig moeten de fans het doen met een verzamel-cd.

Maar zoals de titel al aangeeft, bevat deze verzamel-cd niet het bekende werk van The Gaslight Anthem, maar de B-kantjes. De invloed van Pearl Jam is overigens op het materiaal op dit album al waarneembaar, voornamelijk vanwege de cover van State Of Love And Trust, een van de afvallers van Pearl Jams debuutalbum Ten.

The B-Sides bevat vrijwel alle B-kantjes van de singles die de groep uitbracht voor het platenlabel SideOneDummy Records. Dat houdt in dat zowel de obscuurdere opnames van vóór het tweede album The ’59 Sound (uitgebracht in 2008) als de B-kantjes vanaf het album Handwritten (op Mercury Records, 2012) afwezig zijn.

De afwezigheid van Even Cowgirls Get The Blues en liveversies van Miles Davis & The Cool en We Came To Dance is tekenend, daar deze B-kantjes ook al afwezig waren op de boxset met vinylsingles die verleden zomer verscheen (al is de hier ontbrekende liveversie van The Diamond Chuch Street Choir daar wél op te vinden).

Charmant

Het materiaal op The B-Sides is van tamelijk wisselende kwaliteit. De Rolling Stones-cover Tumbling Dice is charmant en de covers van Lightning Dust (Antonia Jane) en Robert Bradley’s Blackwater Surprise (Once Upon A Time) mogen er ook zijn. Songs For Teenagers, origineel van Fake Problems, wordt minder overtuigend vertolkt.

Ook de akoestische versies van het eigen materiaal worden met wisselend succes uitgevoerd. Met name de vertolkingen van Great Expectations en American Slang zijn slordig, maar dat wordt dan weer gecompenseerd met hele aardige opnames van Boxer en The ’59 Sound. Vooral leuk voor de grote fans van The Gaslight Anthem.