"Alles wat stijgt, moet ooit een keer naar beneden", zingt Marco Borsato op zijn album Duizend Spiegels. Uit het leven gegrepen, zowel voor hemzelf als voor zijn creatieve partner John Ewbank. Dat geldt voor meer teksten op de plaat.

Zoals wel vaker bij albums van Borsato was er weer een hoop commotie voor de plaat ook maar in de winkels lag. Ditmaal werd de eerste single Muziek zeer hevig bekritiseerd, terwijl het eveneens door Ewbank gecomponeerde Koningslied nog vers in het geheugen lag. Toch werd Muziek door een groot deel van het publiek gewaardeerd.

Zo zal het ook gaan met Duizend Spiegels, dat naast de traditionele emotionele Borsato-ballads een aanzienlijk aantal experimentele producties bevat. Op muzikaal vlak is Duizend Spiegels niet het meest coherente album van de zanger, al staan de teksten bol van zelfreflectie en relaties worden onder de loep genomen.

Geslaagde uitwerkingen hiervan zijn het confronterende Woorden, het opgewekte Het Beste Wat Ik Ooit Had, het benauwende Breng Jij Mij Naar Huis en prijsnummer Ik Zou Het Zo Weer Overdoen, de opvolger van Borsato’s eerdere duet met Trijntje Oosterhuis. Breng Jij Mij Naar Huis blijft ook in de remix van Showtek overeind.

Discussie

Wanneer Borsato van de gebaande wegen afwijkt, levert dat discussie op. Zo heeft Stem met Gers Pardoel alle ingrediënten om een radiohit te worden, terwijl het ergens wat onnatuurlijk aanvoelt. Ook voor Samen Voor Altijd, waarop Borsato, Ewbank en Lange Frans met hun kinderen zingen, geldt dat je ervan houdt of niet.

Het toont lef dat Ewbank en Borsato in deze fase van hun carrière zo hun nek uitsteken, want ze hadden net zo makkelijk een eerder succesalbum kunnen nabootsen. Alle goede bedoelingen en ideeën ten spijt, laat Duizend Spiegels vooral horen dat de twee uitblinken in met name conventionele liedjes en dito producties.