Jan Smit - Unplugged (De Rockfield Sessies)

In dezelfde studio waar Queen in 1975 wekenlang zat te zwoegen op de popklassieker Bohemian Rhapsody nam Jan Smit dit jaar binnen een week tijd zijn eerste Unplugged-album op.

Smit is niet de eerste Nederlander die een plaat opnam in de platenstudio op het platteland van Wales (de band Alquin ging hem voor) en het wordt nog steeds als heilige grond beschouwd door musici. Niet alleen vanwege de connectie met Queen, maar ook Black Sabbath, Coldplay en Oasis namen er popklassiekers op.

Maar weinig karakteristieke klanken van die popklassiekers zijn terug te horen op Unplugged (De Rockfield Sessies), alhoewel de piano die op sommige nummers present is wel memoreert aan de opnames die Coldplay er maakte. Op het akoestische album blikt de Volendamse zanger vooral terug op zijn repertoire.

Dat deed hij in 2011 al met het verzamelalbum 15 Jaar Hits, maar dit Unplugged-album geeft de zanger de gelegenheid dieper op zijn omvangrijke catalogus in te gaan. Tien Nederlandstalige liedjes en vijf Duitstalige nummers gaan op de schop en in de meeste gevallen profiteren de composities van de uitgeklede bewerkingen.

Ontwapenend

De koortjes op Engel Op Aarde en De Bliksem Slaat In accentueren de melodielijnen en Niemand Zo Trots Als Jij klinkt in deze versie ontwapenend. Op het album verlegt Smit het accent van variété- en volkszanger naar serieus vocalist, dat met name overtuigend tot uitdrukking komt in Leeg Om Je Heen, Het Werd Zomer en Ich Bin Da.

Los van wat obligate belletjes ontwijkt Smit alle kerstclichés in het jazzy kerstliedje Want Nu Heb Ik Jou, dat een aangename toevoeging is op de plaat vol overwegend serieuze nummers. Jan Smit kijkt terug op zijn eigen liedjes en neemt er tegelijkertijd afstand van door ze opnieuw en op een meer volwassener manier te interpreteren.

Lees meer over:
Tip de redactie