Veertig jaar geleden verscheen het debuutalbum van de Ierse folkband Clannad. Dat jubileum wordt gevierd met Nádúr (Keltisch voor Natuur), het eerste nieuwe album van Clannad sinds 1998.

In de vijftien jaar tussen het bekroonde album Landmarks en deze nieuwe plaat, bleef Clannad actief op de internationale podia, zoals onder meer gedocumenteerd op de begin jaar verschenen live-cd Christ Church Cathedral. Zangeres Moya Brennan had in 1999 een hit met een tranceversie van Theme From Harry’s Game.

Op Nádúr keren de Ieren terug naar de stijl die we van ze kennen. Zelfs de vormgeving van het album komt overeen met oudere albums, met als enige verschil dat de bandleden er nu uiteraard ouder uitzien. Liefhebbers van zowel mystiek klinkende Keltische folkliedjes als dromerige new age-pop komen aan hun trekken.

De ballade Turas Dhómhsa Chon Na Galldachd, waarop de staccato gezongen tekst enkel wordt begeleidt door spaarzame synthesizerklanken, valt duidelijk in de eerste categorie. Slotnummer Cití Na gCumann (dat zich laat vertalen als Het Licht Op De Heuvel) is een eeuwenoud liefdesverhaal bewerkt tot semi-akoestisch popnummer.

Folklore

De overige liedjes zijn eigen composities, maar putten desondanks uit de rijke Ierse folklore, beschrijven (fictieve) gebeurtenissen of worden in een historische context geplaatst. Zo handelt het strijdbare Brave Enough over een heroïsche figuur uit een ver verleden en A Quiet Town refereert aan de legende van de Moorse invasie van Ierland.

Maar ook een actueel thema als overbevissing, waar Ierland al jaren mee te kampen heeft, wordt bezongen, hier in het toepasselijk getitelde The Fishing Blues. Zo verbindt Clannad op zijn zestiende studioalbum heden en verleden met elkaar in tekst en muziek, terwijl de band er zelf in slaagt zijn tijdloze geluid te behouden.