"Ons uitgangspunt was om een kleurrijker album te maken", zegt frontman Torre Florim over I_con, het derde album van De Staat. De karakters en de muzikale invulling van de liedjes zijn inderdaad als bont te omschrijven.

De uit Nijmegen afkomstige rockband De Staat debuteert in 2009 met het album Wait For Evolution, dat Florim praktisch in zijn eentje in elkaar heeft gezet.

Het brein achter de formatie zet met de band een indrukwekkende livereputatie neer en twee jaar later volgt de alom geprezen opvolger Machinery. Op het nieuwe album I_con diept De Staat zijn geluid uit.

Ook hierop vormen gitaren de hoofdmoot, al zijn er in het rijke, volle geluid van I_con meerdere instrumenten te ontdekken, die op de vorige platen van De Staat hoogstens een bijrol vervulden. Synthesizers staan veel prominenter in de mix, terwijl de cowbell van het debuut plaats heeft gemaakt voor complexere percussie.

Toch janken de besnaarde klankkasten nog altijd vol bezieling op All Is Dull, Down Town en Get It Together. De nummers waar de gitaren naadloos overgaan in de elektronica, zoals Refugee, Make Way For The Passenger en Input Source Squad, zijn het meest interessant.

Botsing

Florim kan zich nog steeds boos maken. Vol cynische, woede en kritiek bezingt hij onder meer zwendelaars (Witch Doctors) en de consumptiemaatschappij (Build That, Buy That). Zelden was hij echter zo boos als in Wonderer, dat klinkt als een epische botsing tussen Queens Of The Stone Age en Gary Numan.

De verschillen in dynamiek (variërend van de quasi-rockballad I'll Take You tot het gabberslot van Witch Doctor) en het brede muzikale palet (progrock, psychedelica, synthpop, gospel, metal) maken van I_con een diep gelaagde plaat met een niet geringe emotionele lading.