Het onverwachte megasucces van Our Version Of Events, het debuutalbum van de Schotse R&B- en soulzangeres Emeli Sandé, kan deels worden toegekend aan de getalenteerde Brits-Pakistaanse schrijver/producer Shakid Khan.

Onder de naam Naughty Boy wist Khan in korte tijd een indrukwekkend cv op te bouwen, bestaande uit een aantal grote internationale popartiesten afkomstig uit Groot-Brittannië en Noord-Amerika. Hij leverde onder meer hits af voor Britney Spears, Rihanna, Childish Gambino en Lily Allen.

Tijdens deze hectische periode vol lange studiosessies en uitvoerige samenwerkingen slaagde Khan erin tijd vrij te maken om zijn werk als soloartiest gestalte te geven. De schepping van Hotel Cabana, een divers conceptalbum gevuld met jong Brits talent, nam ongeveer achttien maanden in beslag. Het resultaat mag er zijn.

Het album opent met Act I, een korte introductie waarin George The Poet een beeld schetst van de dubieuze praktijken die zich afspelen in het hotel. Het stuk, geworteld in gesproken woord en theatraal schouwspel, weet meteen te intrigeren. Dit wordt voortgezet met het broeierige Welcome To Cabana, waarop Tinie Tempah zijn vaardigheden etaleert.

Creativiteit

De eerste officiële en inmiddels jaar oude single Wonder hoort niet echt thuis op het schijfje. De simpliciteit van de productie en het hoge popgehalte stroken niet met de creativiteit die elders op de plaat aanwezig is. Zo mengt Khan op het aanstekelijke La La La, met Sam Smith als gastvocalist, westerse instrumentatie met oosterse samples.

De samenwerking tussen Khan en Sandé wordt voortgezet met het opzwepende Lifted, maar het hoogtepunt komt in de vorm van een klein, lief en introvert nummertje genaamd Top Floor. Hotel Cabana is geen 5-sterrenresort, maar laat wel degelijk een goede impressie achter.