Reggaemuziek heeft in Nederland altijd iets van een bijzondere status gehad, zelfs al waren de meeste uit de klei getrokken reggaebands geen lang leven beschoren. Postmen was een van de beste groepen.

Alweer 15 jaar geleden debuteerde de Nederlandse rapgroep Postmen met het uitstekende album Documents, waarop hiphop en reggae naadloos samengesmeed werden tot een coherent en interessant geheel. Dit - uiteraard - gemodelleerd naar Amerikaanse en Jamaicaanse voorbeelden, maar voor Nederland uniek.

De plaat had dan ook, mede dankzij formidabele en memorabele singles als Cocktail, U Wait en Crisis, een grote impact op nationaal niveau, die de groep zelf met zijn twee volgende albums, Revival (2001) en Era (2003), niet wist te evenaren. Het brein achter de groep, Remon Stotijn, kon eveneens niet opboksen tegen dit nalatenschap.

De mix van reggae van hiphop blijft ook anno 2013 grotendeels overeind, met name dankzij sterke nummers als Renaissance en Build On Blood. De meer reguliere hiphoptracks als Corrosion en This Life en de interludes zijn iets minder interessant, maar zorgen voor een goede balans en tonen de veelzijdigheid van Postmen.

Akoestisch

De heruitgave van Documents bevat een bonus-cd met negen nummers, veelal afkomstig van cd-singles. Toch ontbreken er wat remixen en een enkel B-kantje aan deze anderzijds erg complete uitvoering van Documents. Dankzij de akoestische versie van Cocktail en de originele mix van Stolen Arts worden zij niet gemist.

Het nooit eerder uitgebrachte nummer The Day Before had moeiteloos op het moederalbum gepast, hoewel het niet heel uitzonderlijk is. Bonustracks Wake 'm Up en Hey Mr. Postman klinken zeer eigentijds en zijn verfrissende en geslaagde aanvullingen aan dit voortreffelijke reggaealbum van Hollandse bodem.