Het is geen makkelijke klus de misstanden in de maatschappij te duiden zonder te verzanden in cynisme of het naschreeuwen van anderen. Bertolf Lentink en Kasper van Kooten hebben wat harde noten te kraken.

Ze hebben allebei een andere achtergrond en dat is wat het samenwerkingsverband tussen Lentink en Van Kooten zo interessant maakt. Van Kooten zoekt als drummer en theatermaker andere invalshoeken dan singer-songwriter Lentink, maar op het album Harde Noten zoeken ze het midden op van hun talenten en denkbeelden.

Vooral in hun ergernissen weten de twee elkaar te vinden. Het levert liedjes op die heel actueel zijn in hun thema’s. Graaiende bankiers, foute advocaten, sociale omgangsvormen, het huidige economische klimaat en mediapersoonlijkheden worden allen (soms met humor) aangepakt, bijna als een soort moderne protestplaat.

Deze nummers, waaronder De Man In De Straat en Mandje, benoemen dingen vrij specifiek zoals in de Nederlandstalige popmuziek in het verleden relatief sporadisch gebeurde (Boudewijn de Groot, Heideroosjes, De Raggende Manne, Het Goede Doel). Tevens vormen ze het spil van de theatershow van het gelegenheidsduo.

Context

In dat grotere verhaal krijgen die liedjes meer context, maar op plaat zijn het juist niet de maatschappijkritische songs die eruit springen, maar het radiovriendelijke openingsnummer Woorden, het slotnummer Dag Vreemde en het wonderschone lied Zusje. Vergelijkingen met Acda en De Munnik liggen uiteraard voor de hand.

Dit zowel wat betreft muziek, harmonieën en tekstbehandeling, al zijn de kritische teksten van Acda en De Munnik minder fel en meer gewatteerd in nuances. De stemmen van dit duo kleuren fraai samen en Lentinks stem klinkt in het Nederlands minstens zo prettig als in het Engels. Helaas blijft het, voorlopig, bij dit ene album.