Door hard zwoegen heeft Riverside in twaalf jaar een voorname plaats in het progressieve rocklandschap veroverd. Met Shrine Of New Generation Slaves slaat de Poolse band een meer liedgerichte koers in.

Zoals wel meer groepen die in symfonische en aanverwante muziekniches opereren, legt Riverside een grote voorkeur voor symbolische spelletjes aan de dag. Liet de titel van de vorige langspeler Anno Domini High Definition zich afkorten tot ADHD, als je de hoofdletters van de verse schijftitel achter elkaar zet krijg je SONGS.

Geen toeval, zo laat de band ook zelf weten, want inderdaad heeft men meer dan voorheen zijn best gedaan relatief eenvoudige en pakkende nummers te schrijven. Dat hoor je direct al in opener New Generation Slave, waar na de atmosferische introductie een even simpel als krachtig thema inzet.

Overigens is niet alleen de muziek ongewoon direct, ook het centrale onderwerp van de teksten laat zich bepaald niet moeilijk ontcijferen: de gevangenschap van de moderne, door werk, hol amusement en schijnbaar comfort gekluisterde mens.

Gedaanteverwisseling

Het wil overigens niet zeggen dat de groep een volledige gedaanteverwisseling heeft ondergaan. De maatschappijkritiek kwam immers al naar voren op voornoemd album en ter hoogte van Deprived en het ietwat naar Pink Floyd neigende Escalator Shrine kan het Poolse viertal zich toch ook in muzikaal opzicht niet meer helemaal beheersen.

Dat is natuurlijk alleen maar gunstig voor de liefhebbers van het eerste uur, maar die moeten zich wel realiseren dat Riverside anno 2013 voor zijn muzikale avonturen meer inspiratie put uit ambient, lichte jazz en vooral klassieke rock dan uit de metalklanken van weleer. Desalniettemin een geslaagde toevoeging aan de catalogus.


Riverside staat op 22 maart in Patronaat, Haarlem, 23 maart in Metropool, Hengelo en 24 maart in De Bosuil, Weert.