Kamelot - Silverthorn

Met Silverthorn introduceert Kamelot zijn veelzijdige nieuwe zanger Tommy Karevik in een dramatisch symfonisch epos dat de luisteraar in een krap uur een aanzienlijke variëteit aan stijlen en emoties voorspiegelt.

Gecentreerd rond het verhaal van een jong meisje dat door haar tweelingbroers ten grave wordt gedragen, heeft het van oorsprong Amerikaanse (maar wat muzikale aanpak betreft zeer Europese klinkende) Kamelot op het verse album een complex web van composities gesponnen.

Startend met de orkestrale prelude Manus Dei baant de groep zich een weg door een afwisselende reeks nummers, van het felle Sacrimony (Angel Of Afterlife) en Ashes To Ashes tot de gevoelige ballade Song For Jolee en de ingetogen afsluitende nachtgedachte Continuum.

Liedschrijvers Thomas Youngblood en Oliver Palotai hebben zich hoorbaar uitgeput in het zoeken naar bijzondere klankkleuren, waardoor je niet alleen verrast wordt op ingenieuze symfonische passages en aanvullende vocalen, maar bijvoorbeeld ook accordeontonen kunt onderscheiden aan het slot van Veritas.

Toegankelijk

De melodische kracht van de stukken en de meeslepende stem van Karevik zorgen er echter voor dat de schijf ondanks de overdadige arrangementen toegankelijk blijft klinken. Zelfs het ruim negen minuten durende Prodigal Son, dat zich ontwikkelt van begrafenisstuk tot hachelijke muzikale reis, kent een tamelijk transparante opbouw.

Nu kun je zeker niet beweren dat er nog nooit eerder bands zijn geweest die dit soort progressieve metal voor het voetlicht hebben gebracht. Zolang dat echter dusdanig voorbeeldig gebeurt als in dit specifieke geval, is er allerminst reden tot klagen.

Kamelot staat op 2 november in Effenaar, Eindhoven.

Tip de redactie