Loreen - Heal

Wat je mening ook was over "ons" zingende indiaantje tijdens het Eurovisie Song Festival van 2012, met terugwerkende kracht moeten we toch echt concluderen dat Zweden met zangeres Loreen de beste inzending van dit jaar had.

Op het eerste gehoor doet Euphoria wellicht aan als het zoveelste met de computer gefabriceerde eurohousedeuntje van een zangeres die vooral is uitgekozen vanwege haar uiterlijke verschijning en daarna pas om haar daadwerkelijke zangkwaliteiten. Maar wanneer je het lied gaat ontleden, ontdek je dat het heel vernuftig in elkaar zit.

Het is dan ook geen mysterie waarom dit nummer gewonnen heeft; het heeft een sterke opbouw – dat daadwerkelijk een gevoel van euforie oproept – met een duidelijke spanningsboog, een arenarefrein en het is geen flauwe gimmick. Het is echt een popnummer zoals die anno 2012 gemaakt worden.

Die lijn wordt op Heal, het debuutalbum van de 29-jarige Marokkaans-Zweedse zangeres Lorine Talhaoui, kundig voortgezet. Ongeveer de helft van het album ligt grofweg in het verlengde van de songfestivalhit. Nummers als Crying Out My Name, In My Head en My Heart Is Refusing Me hadden bijna even veel kans gemaakt op het liedjesfestijn.

Zuchtstem

Maar men doet Loreen te kort door haar eerste plaatje weg te zetten als slechts een dozijn Euphoria’s, hoewel opgewekte dancepop met Loreens zuchtstem wel de gemene deler vormt op Heal. Waar veel Eurovisie-deelnemers de plank misslaan door achterhaalde ideeën te kopiëren, staat Loreen met Heal heel erg in het nu.

Nummers als See You Again en Sober kun je ook op albums van Katy Perry, Pink, Rihanna of Marina and The Diamonds verwachten. Do We Even Matter lijkt zelfs geïnspireerd op het debuutalbum van Lana Del Rey. Wanneer het publiek en de media Loreen een kans geven, kan ze mogelijk het Eurovisie-stempel van het ranke lijf afschudden.

Tip de redactie